Europese Commissie wil gevolgen van stakingen luchtverkeersleiders milderen

Europese Commissie wil gevolgen van stakingen luchtverkeersleiders milderen

De Europese Commissie heeft de nationale overheden en stakeholders aanbevelingen gedaan om de gevolgen van stakingen van luchtverkeersleiders op het luchtverkeer te milderen. De Commissie beklemtoont dat ze het stakingsrecht niet wil inperken. De Europese transportvakbonden reageren niettemin scherp. Volgens de Commissie veroorzaakten sociale conflicten tussen 2005 en 2016 de annulering van meer dan 243.000 vluchten, waarvan ongeveer 27 miljoen passagiers de dupe werden. Aan het stakingsrecht wil de Commissie niet tornen, maar ze doet de betrokken overheden en de sociale partners wel een aantal suggesties om de gevolgen van stakingen van luchtverkeersleiders te beperken en de continuïteit van de dienstverlening zo goed mogelijk te verzekeren.

Zo wijst de Commissie erop dat er minder wordt gestaakt in lidstaten waar de actie minstens twee weken op voorhand aangemeld moet worden. De Commissie stipt ook aan dat het de werking van de luchtverkeersleiding ten goede zou komen indien elk personeelslid individueel moet aangeven of hij of zij aan de staking deelneemt. Ten slotte wil de Commissie overvluchten en piekperiodes beschermen.



De Europese transportvakbonden zijn niet te spreken over de aanbevelingen, die volgens koepelorganisatie ETF wel degelijk knagen aan het stakingsrecht. Zo laakt de ETF de individuele aanmelding van deelname aan stakingen. De organisatie tekent ook voorbehoud aan bij een volledige bescherming van overvluchten en het inzetten van luchtverkeersleiders uit andere landen als “stakingsbrekers”.

Sinds 2004 vonden in 13 van de 28 lidstaten stakingen plaats. Met liefst 254 stakingsdagen spant Frankrijk de kroon. In Griekenland en Italië vonden er tientallen plaats. In België waren er vijf stakingsdagen.

De mededeling van de Europese Commissie maakt deel uit van een breder pakket maatregelen om de concurrentiekracht van en werkgelegenheid in de luchtvaartsector te versterken. Zo wil ze zelf een onderzoek kunnen lanceren naar de mogelijke benadeling van Europese luchtvaartmaatschappijen tegenover concurrenten uit derde landen. Verscheidene Europese maatschappijen kloegen al over concurrenten uit de Golfstaten die subsidies genieten van hun regeringen. Daarnaast wil de Commissie duidelijkere criteria voor buitenlandse investeringen in Europese maatschappijen. Wel moeten Europese maatschappijen voor minstens 50 procent in Europese handen blijven.

bron: Belga