BOB richt pijlen op festivalgangers

De nieuwe BOB-campagne van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) richt zich dit jaar op festivalgangers. Bijna een op de tien onder hen zou toch achter het stuur kruipen hoewel ze te veel gedronken hebben.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Een Belgische zomer, dat betekent af en toe zon, barbecueën in de motregen en festivals. Véél festivals. Aangevuurd door de klanken van de livemuziek, blijken veel mensen het toch moeilijk te hebben om hun alcoholgebruik te beperken tot de wettelijke limiet, leert een bevraging van het BIVV.

Zo'n 9,2% van de festivalgangers zegt met een glaasje te veel op ‘s nachts terug naar huis te rijden. Ook 11% van de toeschouwers van een voetbalwedstrijd en 6,2% van de concertgangers begaat dezelfde fout.

Plan op voorhand

Het BIVV focust zich deze zomer specifiek op de festivalgangers. De BOB-campagne zal jongeren op verschillende evenementen aanmoedigen om vooraf afspraken te maken over een BOB. Wie drinkt er niet van begin tot eind? Is er een beurtrol afgesproken? Is de terugrit vooraf uitgestippeld met het openbaar vervoer of een taxi?

"BOB zijn, dat is bovendien simpel", klinkt het. "Dat is geen glaasjes of uren tellen. Nee, BOB zijn dat is vooraf plannen om geen druppel alcohol te drinken vóór het rijden of één van de alternatieven gebruiken om veilig terug naar huis te keren."

Sinds 1995 duikt BOB op in het straatbeeld. In 2011 werd aan de campagne ook een zomerluik gekoppeld. "Tijdens de zomermaanden zijn er tal van evenementen en gelegenheden waarop een glas kan worden gedronken. Dan is het ook van belang dat er altijd wordt nagedacht: ‘hoe raak ik thuis?'" zegt BIVV-woordvoerder Stef Willems. De boodschap voor wie toch wil rijden, is duidelijk: ‘BOB, altijd nul op!'.