‘Turbostart’ Ryanair op Zaventem krijgt geen navolging

'Turbostart' Ryanair op Zaventem krijgt geen navolging

De ‘turbostart’ waarmee Ryanair op Zaventem zijn vliegtuigen zo snel mogelijk op grote hoogte brengt, krijgt geen navolging van de andere lowcostmaatschappijen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) op een vraag van Gwenny De Vroe (Open Vld). Ryanair laat sinds enkele maanden zijn vliegtuigen zo snel mogelijk hoogte winnen, om zo de Brusselse boetes voor overschrijding van de geluidsnormen te vermijden. De piloten vragen de luchtverkeersleiders of ze mogen vertrekken van het oostelijke beginpunt van baan 25R, om zo snel mogelijk de lucht in te zijn. Volgens een briefing van de chef-piloot wordt de piloten ook aangeraden de motoren harder te laten draaien. Door de maatregelen vliegen de toestellen hoger boven de Brusselse geluidsmeters. De piloten kunnen ook sneller afdraaien naar bijvoorbeeld de Ring-route of de noordelijke route, waardoor ze het Brussels gewest ontlopen.

Uit de radartrackdata blijkt dat de piloten van Ryanair het systeem inderdaad gebruiken, aldus Joke Schauvliege. “Sinds 24 februari bereiken de vliegtuigen van Ryanair die opstijgen vanop baan 25R gemiddeld een grotere hoogte dan voorheen boven de geluidsmeetposten van Diegem en Haren.” Het initiatief krijgt echter geen navolging bij de andere lagekostenmaatschappijen, blijkt uit de radartracks van concurrenten EasyJet en Vueling.



Gwenny De Vroe wijst op de invloed die de strategie van Ryanair kan hebben op de luchtkwaliteit, omdat de piloten meer kerosine gebruiken boven ons grondgebied. Volgens Schauvliege is er echter geen reden tot paniek. “De activiteiten op de luchthaven beïnvloeden de concentraties van zwarte koolstof, fijn stof en stikstofdioxide slechts in heel beperkte mate”, zegt ze. Op de concentratie van ultrafijne stofdeeltjes is er wel een invloed, maar het kan momenteel nog niet worden uitgemaakt of die stijgt door de actie van Ryanair.

bron: Belga