Voorlopig nog geen verkeersinfarct op Leien

Leien
BELGA PHOTO TAMARA VAN HASSELT

De knip van de Antwerpse Leien heeft nog niet voor een verkeersinfarct gezorgd. Het is afwachten hoe de situatie morgen is op de eerste werkdag sinds de knip.

De Leien zijn sinds zondagnacht onderbroken tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat, omdat er op en onder het Operaplein en de Franklin Rooseveltplaats ingrijpende werken gepland zijn. Daarom is er op die plaats anderhalf jaar lang geen doorgaand verkeer mogelijk en werden de Leien ‘geknipt’.



Heel wat bewoners en pendelaars vrezen voor een verkeersinfarct, want de Leien zijn een belangrijke verkeersader door de stad. Op Pinkstermaandag werden er nog geen problemen vastgesteld, al volgt wellicht vandaag pas de echte test. «Mensen zoeken hun weg in die nieuwe verkeerssituatie, maar tot nu toe zijn er nog geen problemen», zei Cheryl Horemans van het infrastructuurproject Noorderlijn. De politie zal het verkeer de komende dagen ter plaatse begeleiden. De aannemer is intussen ook gestart met het rooien van de bomen op de Italiëlei, tussen de Rooseveltplaats en de Tunnelplaats.

Website plat

De website www.slimnaarantwerpen.be was gisteren tijdelijk niet bereikbaar. De site geeft niet alleen een overzicht van de werken, maar biedt ook een handige routeplanner aan voor wie zonder al te veel verkeersproblemen van en naar Antwerpen wil rijden. «De server waarop de website draait, is uitgevallen», zei Dirk Delechambre, woordvoerder van de stad Antwerpen. «De oorzaak wordt momenteel nog onderzocht. De website kan grote bezoekersaantallen aan, maar zo druk bezocht was hij niet, dus daar kan het niet aan liggen. Er wordt met man en macht aan gewerkt om hem weer op te starten, maar het is nog niet duidelijk wanneer hij opnieuw operationeel zal zijn.»

Doorgaand verkeer

Het hele stuk van de Leien tussen de Maria-Theresialei en de Violierstraat is onderbroken, al kunnen voetgangers en fietsers de Leien wel nog kruisen. Voor lokaal wegverkeer zoals leveranciers worden omleidingen voorzien, maar al het doorgaand verkeer wordt gevraagd om de Singel of Antwerpse ring te gebruiken en vervolgens de juiste ‘toegangspoort’ zoals de Plantin en Moretuslei of de Noorderlaan te kiezen om de binnenstad in te rijden. Het stadsbestuur en zijn mobiliteitspartners hopen echter dat heel wat weggebruikers voor alternatieven zoals het openbaar vervoer of de fiets zullen kiezen, vaker thuis zullen werken of buiten de spitsuren de auto zullen nemen, want de binnenstad kan de normale hoeveelheid aan wegverkeer dat de Leien neemt, allerminst slikken.