Burger King zet reclame met koning Filip stop

AFP / J. Sullivan

Burger King heeft de controversiële campagne met de Belgische koning beëindigd. Daarin vroeg de fastfoodketen aan de Belgen om te kiezen tussen koning Filip en de Whopper. Die burger is het handelsmerk van de keten die deze maand een eerste restaurant opent in Antwerpen.

“Resultaat van de stemming: 51% voor de Koning der Belgen. Eigenlijk was het toch niet zo leuk, dat spel. We treden af”, klinkt het op de Facebookpagina van Burger King België. Normaal gezien kon het publiek tot 19 juni op een aparte website een stem uitbrengen. Maar de reclamecampagne zette kwaad bloed bij het paleis, zo bleek afgelopen weekend.



Het paleis herinnerde er bijvoorbeeld aan dat het gebruik van de afbeelding van de vorst gereglementeerd is, er geen aanvraag was en in dat geval ook geen toestemming gegeven zou worden. Bovendien gebruikt Burger King de afbeelding van de koning voor strikt commerciële doeleinden.

Twee kings

Beide partijen zijn in overleg gegaan. Daaruit bleek dat de fastfoodketen zijn doel heeft bereikt omdat het er in geslaagd is om de aandacht van het publiek te trekken. “Er is geen plaats voor twee kings in België”, stond te lezen op de website van de reclamecampagne.

In juni gaat in Antwerpen de eerste Belgische Burger King open en nadien volgen andere vestigingen. Het Amerikaanse merk is in België in handen van Burger Brands Belgium, het bedrijf dat eveneens eigenaar is van Quick. Beide fastfoodketens blijven naast elkaar bestaan.