“Hoe gaan Oost-Europese landen reageren op transportvoorstellen EU-Commissie?”

Hoe gaan Oost-Europese landen reageren op transportvoorstellen EU-Commissie?

Philippe De Backer (Open Vld), staatssecretaris voor Bestrijding van de sociale fraude, is tevreden met de voorstellen van de Europese Commissie om de wantoestanden en de sociale fraude in de transportsector aan te pakken. “Het is goed dat er nu duidelijkere regels komen om schijnconstructies en postbusvennootschappen op te sporen”, zegt hij. Maar De Backer wil ook niet naïef zijn. “Het is nog maar de vraag of ook de Oost-Europese landen positief zullen reageren op de plannen van de Europese Commissie.” Eurocommissarissen voor Werk en Sociale Zaken Marianne Thyssen en voor Transport Violeta Bulc hebben woensdag de nieuwe Europese regels voor de transportsector voorgesteld. Blikvangers zijn dat chauffeurs die minstens drie dagen per maand internationale transporten uitvoeren als gedetacheerde werknemers zullen worden beschouwd en dat wie in een ander land binnenlands transport uitvoert (‘cabotage’) al vanaf de eerste dag volgens de plaatselijke loonvoorwaarden moet worden vergoed. Bulc en Thyssen willen ook de de regels rond rij- en rusttijden beter afdwingbaar maken.

“De nieuwe Europese regels gaan ons helpen de strijd tegen fraude, uitbuiting en oneerlijke concurrentie nog op te voeren”, reageert staatssecretaris De Backer. “Het is goed dat er nu duidelijkere regels komen om schijnconstructies en postbusvennootschappen op te sporen.”



Volgens De Backer hebben de Belgische bedrijven en chauffeurs het niet gemakkelijk door oneerlijke concurrentie van goedkope Oost-Europese truckers. België maakt daarom een topprioriteit van de strijd tegen sociale dumping – de nieuwe Europese regels zullen ons land daarbij helpen, maakt hij zich sterk.

De Backer vindt het ook positief dat commissaris Bulc vasthoudt aan haar idee om een tachograaf met gps te installeren. “Fraude met de tachograaf vormt een groot risico voor de verkeersveiligheid. Chauffeurs die te veel uren rijden, lopen het risico in slaap te vallen achter het stuur, met alle gevolgen van dien.”

Ondanks zijn positieve evaluatie van het Commissievoorstel, wil De Backer naar eigen zeggen niet naïef zijn. “Het is nog maar de vraag of ook de Oost-Europese landen positief zullen reageren op de plannen van de Europese Commissie.” De staatssecretaris blijft daarom inzetten op bilaterale contacten. “We hebben hun medewerking nodig om schijnconstructies en fraude beter te kunnen opsporen, zoals bijvoorbeeld de toepassing van de cabotageregels. Alleen door samen te werken tussen politie, justitie en inspectiediensten, ook over de grenzen heen, sporen we sociale fraude sneller op en maken we komaf met oneerlijke concurrentie.”

bron: Belga