NMBS kiest binnenkort operator voor wifi-aanbod

NMBS kiest binnenkort operator voor wifi-aanbod
Belga / N. Lambert

De NMBS zal rond de jaarwisseling een operator aanduiden die wifi zal aanbieden in de stations, aldus minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Voor de invoering van een gegarandeerde dienstverlening bij stakingen legt hij zichzelf geen deadline op.

Heel wat reizigers ervaren het gebrek aan een wifi-verbinding als een groot gemis. Daarom nam de NMBS het op in haar moderniseringsplan. Ondertussen zet het spoorbedrijf al de eerste stappen richting de implementatie ervan, stelt Bellot.

Nog veel vragen onbeantwoord



Bij RTBF meldde de mobiliteitsminister dat de NMBS op het einde van dit jaar of begin volgend jaar een operator zal kiezen die het wifi-aanbod zal verzorgen in de stations. Die partner zal gekozen worden op basis van de antwoorden die de verschillende actoren in de sector geven op de Request for Information die is uitgestuurd.

“Het is een heel brede aanvraag”, vertelt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman aan Metro. “Zo is er nog geen moment gekozen wanneer het operationeel moet zijn. Bovendien weten we nog niet of we het in alle stations tegelijk invoeren en of we de dienst gratis of tegen betaling zullen aanbieden.”

Treinen uitgerust voor wifi

In eerste instantie focust de vervoersmaatschappij op de stations, daarna zijn mogelijks de treinen aan de beurt. Vorig jaar experimenteerde de NMBS al eens drie maanden met draadloos internet op de trein. Gebruikers konden tot eind mei 2016 gratis wifi testen in twee eersteklassewagons op de lijn Eupen-Oostende.

“Het proefproject was een succes. De resultaten hebben getoond dat het technisch mogelijk is en de reacties van de reizigers waren heel positief.” De nieuwe dubbeldektreinen die in 2018 in gebruik worden genomen, zullen wel al uitgerust zijn om draadloos internet te kunnen aanbieden.

Ook in het dossier van de gegarandeerde dienstverlening bij stakingen legt Bellot zichzelf geen strikte deadlines op. De start van het nieuwe schooljaar zal alvast te vroeg zijn, meldt hij. Als de Raad van State niet te veel opmerkingen heeft, zal het huidige voorstel eind juni in de Kamer worden ingediend. Daarna volgt wellicht nog een woelig parlementair parcours én ook de NMBS en Infrabel zullen nog heel wat zaken operationeel moeten uitwerken, laat de minister verstaan.