Treinen worden meer bespoten

Treinen worden meer bespoten
Foto Camille Goret

Vorig jaar heeft de NMBS op 119.000 vierkante meter aan treinoppervlakte graffiti verwijderd. Dat is een stijging met 10,9%. De schoonmaak van de voertuigen kostte 3,1 miljoen euro.

“Het is een beetje zoals de strijd tegen doping. Telkens we een manier vinden om het probleem te verkleinen, komen de graffitispuiters met een oplossing om nog verder te gaan”, zucht Thierry Ney, woordvoerder van de NMBS.



De vandalen bekladden vorig jaar zo’n 119.000 vierkante meter van de treinen. Om reizigers een veilig gevoel te geven, verwijdert de vervoermaatschappij elke tekening. De kosten voor die schoonmaak liepen op tot 3,1 miljoen euro.

Om de verf van de voertuigen te halen, beschikt het bedrijf over achttien onderhoudsposten die verspreid zijn over heel België. En ondanks de technische hulpmiddelen, zoals speciale gels, zit er vaak maar één ding op: krabben.

“Een tag van 9 vierkante meter neemt ongeveer twee uur in beslag”, vertelt schoonmaakverantwoordelijke van de post in Châtelet Pascale Marchal. “Maar een trein die volledig vol staat houdt ons soms een aantal dagen bezig”.

Boetes en database

Graffitispuiters die betrapt worden, mogen zich aan een fikse boete verwachten. Vorig jaar werd er een schadevergoeding van 16.000 euro uitgesproken. Elke tekening wordt ook gefotografeerd en opgeslagen. Omdat de vandalen vaak hun werk tekenen is het mogelijk om misdrijven uit het verleden terug te vinden.

(cg)