Rekruteerders, opgelet: «Sollicitanten lijken steeds meer op consumenten»

Kennis is macht en dat beseffen ook steeds meer sollicitanten. Ze verschijnen niet alleen beter geïnformeerd op het sollicitatiegesprek, maar durven ook sneller eisen te stellen. “De machtsrelatie tussen de sollicitant en de rekruteerder is verschoven”, legt Marc Vandeleene van Manpower uit.

De zoektocht naar de perfecte job blijft niet langer beperkt tot het uitkammen van vacatures. Ook de bedrijfswebsite, de visietekst en de sociale media worden vooraf uitgebreid gescreend. Bevalt die informatie je? Dan checkt 44% van de sollicitanten ook nog eens de loonvoorwaarden. Pas als die meevallen wordt er een CV uitgestuurd. Dat blijkt uit een enquête van ManpowerGroup, die 10.000 sollicitanten uit 19 landen op de rooster legde.

“We zien dat sollicitanten steeds meer overeenkomsten vertonen met consumenten”, legt Vandeleene uit. “De zoektocht naar een job is in zekere zin vergelijkbaar met een belangrijke aankoop. In tegenstelling tot vroeger stap je niet zomaar de winkel binnen, maar informeer je je vooraf over de prijzen bij de concurrenten en eventuele extraatjes die je kan losweken.”

Bedrijven moeten zich schikken

Voor veel bedrijven betekent dit dat ook zij tijdens de aanwervingsprocedure hun beste beentje moeten voorzetten. Alleen zo slagen ze erin om talent binnen te halen. “Het werk begint al voordat er effectief een vacature wordt uitgeschreven”, duidt Vandeleene. “Zorg dat je website zich niet enkel richt op commerciële opportuniteiten, maar ook potentieel personeel aanspreekt. Ook sociale media als Facebook en LinkedIn zijn dankbare kanalen om de bedrijfsvisie op een aantrekkelijke manier naar buiten te brengen.”

Daarnaast is het belangrijk om vanaf moment A open te communiceren. “Vroeger ging er tijdens het gesprek veel aandacht naar de algemene werking van het bedrijf”, legt Vandeleene uit. “Die informatie zoekt de sollicitant nu al op voor het gesprek. Er is dus meer ruimte om elkaar goed te leren kennen en de arbeidsvoorwaarden onder de loep te nemen.”

Salaris en jobinhoud

Tijdens dat gesprek komen het salaris en de arbeidsvoorwaarden al veel sneller aan bod. Voor 59% van de sollicitanten is het loon immers een doorslaggevende factor om al dan niet verder te gaan met een aanwervingsprocedure, voor 53% is dat de jobinhoud zelf. Maar daarnaast wint ook de werkomgeving zelf aan belang.  “De Y-generatie (de 20-34-jarigen) leeft echt met de filosofie ‘Work hard, play hard’. Voor hen is het dus belangrijk dat de werkgever zich flexibel opstelt en dat ze hun werkritme kunnen afstemmen op hun privéleven. Zo willen ze bijvoorbeeld één keer per jaar gedurende lange tijd op vakantie of willen ze dat er op de werkvloer zelf de mogelijkheid is tot sport en ontspanning”, verklaart Vandeleene.