Verhoogde snelheid op autostrades stuit op kritiek

Verhoogde snelheid op autostrades stuit op kritiek
Belga / D. Waem

Volgens het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) zou het verkeer vlotter verlopen als de snelheidslimiet aangepast wordt in functie van de verkeersdrukte. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is resoluut tegen een verhoging van het maximum.

Als we allemaal wat trager zouden rijden, zouden we sneller thuis zijn. Dat concludeert een studie van het BIVV. Als de snelheid op de autosnelwegen aangepast wordt aan de hoeveelheid auto’s, zou alles vlotter en veiliger verlopen, klinkt het. Samen met een verbod om van rijstrook te veranderen, zouden de files met 30% kunnen afnemen.



Volgens het BIVV brengt een tijdelijke verhoging tot bijvoorbeeld 130 kilometer per uur te veel nadelen met zich mee. Toch is federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) daar onder strikte voorwaarden voorstander van. Een onderzoek zou dan wel moeten aantonen dat zich op die plek weinig ongevallen voordoen.

“Geen rationele reden voor verhoging”

Ongehoord, vindt zijn Vlaamse collega Weyts. “Nog meer doden tellen om een paar minuten tijd te winnen, is voor mij onaanvaardbaar”, reageert de N-VA’er. Hij schaart zich wel volledig achter de studie van het BIVV, net zoals zijn Waalse tegenhanger Maxime Prévot (cdH).

Ook automobielorganisatie VAB ziet enkel emotionele argumenten voor een verhoging van de maximumsnelheid op autosnelwegen en geen rationele. “Door de maximumsnelheid te verhogen, vergroot je de snelheidsverschillen”, klinkt het.