Alcoholvrij bier wint aan belang in België bij AB InBev

Alcoholvrij bier is aan een opmars bezig bij AB InBev. De eind vorig jaar gelanceerde Jupiler 0,0% zal eind mei reeds het volledige jaarvolume van voorganger Jupiler NA (0,5%) geëvenaard hebben, zo maakte de brouwer vrijdag bekend. AB InBev stippelde eerder de doelstelling uit dat tegen 2025 minstens 20 procent van de biervolumes uit alcoholarme of alcoholvrije dranken moet bestaan.
De alcoholloze variant van Jupiler moet daartoe bijdragen. “Van begin dit jaar tot eind april werd al 2,5 keer meer Jupiler 0,0% verkocht dan Jupiler NA in diezelde periode een jaar eerder”, aldus woordvoerder Korneel Warlop. Het bier is nu aanwezig in 5.500 horecazaken en de vraag is er groot, zo klinkt het. Drie vierde van de verkoop verloopt wel via de winkelrekken, wat meer is dan voor de doorsnee biermarkt.
De brouwer zag alleszins op een jaar tijd het marktaandeel in België bij de alcoholvrije bieren (tot 0,5%) met 10 procentpunt stijgen tot 83,5 procent.
Maar voor de normale Jupiler was er vorig jaar minder goed nieuws. Zo meldde het weekblad Trends in maart nog dat het bier, de marktleider, vorig jaar door het slechte weer in juni en begin juli duidelijk minder verkocht werd in eigen land, ondanks het EK Voetbal. Meer algemeen is de biermarkt hier en elders al jaren krimpend.
Vorig jaar meldde AB InBev nog dat 2,2 procent van de Belgische biermarkt ingenomen wordt door niet- en laag alcoholische bieren. In Duitsland is dat 10,4 procent, in Spanje 17,7 procent. Hier ziet het bedrijf dus nieuwe groei mogelijk.

bron: Belga