Thalys laat je in ‘geuren en kleuren’ meereizen

Foto Laura Brusselaers

De hogesnelheidsdienst Thalys pakt uit met een verrassende campagne die tegelijkertijd een kunstwerk is. Honderden kleurrijke buisjes, met elk een geurtje van een stad erin, zweven in de lucht. 

Voor de Scents of the City-campagne werd een tijdelijke tentoonstelling geopend met een koepel van 64 geurbuisjes. Die moeten mensen laten wegdromen naar vier specifieke bestemmingen: Parijs, Amsterdam, Keulen en Brussel. Welke geuren horen bij welke stad en aan wat doen ze je denken? Hier draait het allemaal om.

Foto Laura Brusselaers


Parfumexperte Elisabeth Carre en reclamebureau Rosapark sloegen de handen in elkaar om het project te realiseren. “Alles is opeens heel snel gegaan. Na een pauze van één jaar hebben we de draad in januari weer opgepakt en op vier maanden tijd was de klus geklaard”, zegt Carre.

Bier en frietjes

Om het project tot een goed einde te brengen, heeft Rosapark reizigers gevraagd om bekende plaatsen in de vier steden door te sturen en die te linken aan een bepaalde geur. “Zo dachten de reizigers bij Parijs meteen aan de geur van croissants en deed het René Magritte museum mij denken aan tabaksgeur”, zegt de experte.

De geuren van de typische Belgische frietjes en bier ontbraken aan de collectie. “Het parfum van bier was een ramp, het verspreidde zich niet goed en het rook eerder naar ‘de ochtend nadien’. Niet zo fris en aangenaam.” Hetzelfde geldt voor de frietjes: “het had gewoon een geur van olie”. Zou jij alle geuren kunnen raden en aan de juiste stad kunnen linken?