73.000 bezoekers op eerste “Shop-op zondag”

73.000 bezoekers op eerste "Shop-op zondag"

De eerste “Shop-op zondag”, een koopzondag met gratis openbaar vervoer in Gent, lokte gisteren 73.000 bezoekers. De invoering van het circulatieplan leidde vorige maand niet tot minder bezoekers, zo leert een passantentelling. Interparking, de beheerder van drie ondergrondse parkeergarages, zag tijdens de eerste maand van het nieuwe circulatieplan een verschuiving naar parkeren in de rand. Uit de passantentelling, op basis van opgevangen bluetoothsignalen, blijkt dat er zaterdag 125.000 bezoekers in centrum waren – gemiddeld zijn er dat 110.000. De eerste “Shop-op Zondag” lokte 73.000 bezoekers, terwijl dat er op een ‘gewone’ zondag tussen de 40.000 en 45.000 zijn. “Dit is een groter succes dan de avondshopping vroeger, de handelaars met wie ik sprak waren tevreden”, zegt schepen van Middenstand Christophe Peeters (Open Vld). “De bezoekerscijfers komen zelfs in de buurt van een doordeweekse maandag.”

Sinds september 2016 worden bezoekers geteld in vier winkelstraten in het centrum (Kortedagsteeg, Mageleinstraat, Vlaanderenstraat, Veldstraat), en in februari werd die monitoring tot negen winkelstraten uitgebreid. Volgens schepen Peeters was het aantal passanten in maart en april van dit jaar in dezelfde grootte-orde (1,25 miljoen) als in september en oktober vorig jaar.



Het Gentse stadscentrum telt momenteel negen parkeergarages, samen goed voor meer dan 5.000 plaatsen. Drie parkeergarages worden uitgebaat door Interparking, de rest door het Mobiliteitsbedrijf. In de maand april noteerde Interparking voor haar twee parkings in het centrum (Centerparking/Korte Meer en Kouter) ongeveer 20 pct minder bezoekers ten opzichte van april 2016. Die twee parkings tellen samen 957 parkeerplaatsen. In de parking Zuid, met 1.036 plaatsen, werden vorige maand ongeveer 20 pct meer bezoekers geteld ten opzichte van dezelfde maand het jaar voordien. Cijfers van de resterende parkings zijn er voorlopig nog niet.

“De daling in het centrum wordt dus gecompenseerd door een stijging aan Gent Zuid”, zegt Patrick Minnaert van Interparking, dat goed is voor 40 pct van de ondergrondse capaciteit. “Qua bereikbaarheid is het eenvoudiger om aan het Zuid te parkeren dan de weg vinden naar de andere parkings, al duiden de parkeerroutes de juiste weg aan. Het is ook zo dat het een jaar was met veel werken in Gent, en de invoering van een circulatieplan heeft altijd een effect. Maar de werken worden beëindigd en de mensen moeten hun weg terugvinden.”

bron: Belga