Facebook lanceert eigen series

Binnenkort kijken we mogelijk televisie via Facebook. De sociaalnetwerksite zou volgende maand al zijn eerste serie op het net brengen.

Concreet zou Mark Zuckerberg (foto) van plan zijn om half juni zijn eerste programma’s op het publiek los te laten. Een logische timing, want op 17 juni gaat het prestigieuze reclamefestival Cannes Lions van start. Een gedroomd moment voor het bedrijf om met zo’n innovatie uit te pakken. Dat schrijft Business Insider op basis van bronnen binnen Facebook.

In de voetsporen van Netflix



Het technologiebedrijf zou al een aantal programma’s in de steigers hebben en experimenteert nog met verschillende formats. Zo zouden er korte filmpjes van 5 à 10 minuten uitkomen naast andere, klassieke afleveringen die ongeveer een half uur zouden duren. Daarnaast staat het licht op groen voor de productie van een heleboel nieuwe programma’s. De lat wordt daarbij erg hoog gelegd. ‘House of cards’, een van de paradepaardjes van Netflix, zou dienen als het grote voorbeeld. Naast fictiereeksen die vooral bedoeld zijn voor tieners, zou Facebook ook mikken op sportfilmpjes.

Naar de reden waarom Facebook deze nieuwe vorm van entertainment aan zijn diensten toevoegt is het niet lang zoeken. Series en films zijn een gemakkelijke manier om meer greep te krijgen op de inhoud van de sociaalnetwerksite. Momenteel bestaat die vooral uit user-generated content. De professioneel geproducete video’s vormen voor adverteerders een interessante toevoeging.