Uitwisseling tellerstanden met Nederland doet fraude bij geïmporteerde voertuigen dalen

Kilometertellerfraude is in België bijna volledig verdwenen sinds de invoering van de Car-Pass in 2006. Door een uitwisseling van de kilometerstanden tussen België en Nederland is nu ook het aantal fraudegevallen met geïmporteerde voertuigen aanzienlijk gedaald, aldus Car-Pass vzw donderdag naar aanleiding van de publicatie van zijn jaarverslag. Vorig jaar werden slechts 1.795 fraudegevallen geregistreerd, een marginaal aantal op het totaal aangeleverde Car-Passcertificaten (804.053), aldus de vzw, die bij elke verkoop van een tweedehandswagen verplicht voor een certificaat zorgt. Toch zijn er nog flagrante fraudegevallen, die bewijzen dat de consument op de hoede moet zijn. De zwaarste fraude gebeurde met een Mercedes Sprinter uit 2013, waarbij de kilometerteller met meer dan 570.000 kilometer werd teruggedraaid.
Tot voor kort kon Car-Pass echter geen enkele oplossing bieden voor fraude met geïmporteerde voertuigen, terwijl in 2015 met 20 procent van de uit Nederland ingevoerde auto’s geknoeid werd met de teller. Een fraude die de Belgische consument jaarlijks bijna 2 miljoen euro kostte. Daarom hebben België en Nederland eind vorig jaar beslist om de kilometerstanden uit de centrale databank van respectievelijk Car-Pass en RDW met elkaar te delen. In april 2017 was het aantal fraudegevallen al met twee derde teruggelopen, aldus de vzw, die de Europese Commissie en de andere EU-lidstaten oproept om snel werk te maken van een efficiënte anti-tellerfraudewetgeving.
Ook moet de Car-Pass in de toekomst bijkomende informatie bevatten, die voor de consument nuttig kan in zijn aankoopbeslissing. Zo zal de potentiële koper de milieukenmerken meteen van de Car-Pass kunnen aflezen, en zal hij geïnformeerd worden of er nog belangrijke terugroepacties op het voertuig moeten worden uitgevoerd en of er nog een keuring na ongeval moet gebeuren. Aan de nodige wetswijzigingen wordt momenteel hard gewerkt, klinkt het.
Car-Pass vzw is een initiatief van Febiac, Federauto en Goca, in samenwerking met de FOD Economie, de FOD Mobiliteit en Vervoer en met de steun van Touring en VAB.

bron: Belga