Dit glutenvrij ontbijt verwacht niemand op zijn vlucht

AFP / T.Kitamura

Stel je voor: je vliegt negen uur van Tokio naar Sydney, je betaalt daar 1.400 euro voor en je vraagt op voorhand een glutenvrije maaltijd aan. Dan verwacht je dat je die krijgt. Maar deze Londenaar keek vreemd op toen hij zijn ontbijt geserveerd kreeg.

Je kan bij de meeste luchtvaartmaatschappijen op voorhand doorgeven of je extra eisen hebt voor de maaltijd aan boord. Je kan dan kiezen voor een vegetarisch maal, een koosjer maal of een glutenvrije maaltijd. Martin Pavelka, die lijdt aan coeliakie, een chronische darmaandoening waardoor zijn lichaam geen gluten verdraagt, wou zo een glutenvrij maal.

Grote teleurstelling



De teleurstelling volgde kort na het opstijgen toen Martin zijn glutenvrije maaltijd geserveerd kreeg. Iedereen rond hem kreeg een volwaardig ontbijt, maar hij kreeg alleen maar een banaan met een etiket ‘GF’ (gluten free). Toen hij de stewardess riep, vroeg Martin: “Is dit een grap?”, maar zij antwoordde: “Sorry, dit is de glutenvrije maaltijd.”

All Nippon Airways, dat Martin de maaltijd voorschotelde, heeft ondertussen een klacht van hem ontvangen, maar reageerde nog niet.