Treinverkeer herneemt op Brusselse Noord-Zuidas

Het treinverkeer op de Brusselse Noord-Zuidverbinding wordt vanochtend hernomen. Het voorbije weekend waren de sporen onbruikbaar, om moderniseringswerken aan de seininrichting mogelijk te maken. Die zijn succesvol verlopen.

“De testen wijzen uit dat de vernieuwingen betrouwbaar en operationeel zijn. Links en rechts waren er nog kleine technische problemen, maar die hebben onze specialisten kunnen oplossen.” Met die woorden liet Thomas Baeken, woordvoerder van netbeheerder Infrabel, gisteravond aan Metro weten dat de Brusselse Noord-Zuidas klaar is om opnieuw dienst te doen. “We zijn positief gestemd dat het treinverkeer vanaf de eerste trein weer volledig normaal zal verlopen, al is het natuurlijk altijd een beetje afwachten.”

Bevredigend



Hoe dan ook, de werken zijn bevredigend verlopen. Nog tot en met gisteren waren ruim tweehonderd mensen dag en nacht aan de slag, en dat 72 uur lang. Zij vervingen de elektromechanische seininrichting op de Noord-Zuidas door een volledig computergestuurde technologie, wat de veiligheid moet verbeteren. Het was de eerste keer in meer dan dertig jaar dat de drukste as op het Belgische spoornet volledig werd onderbroken.

15.000 tickets

Om een en ander op te vangen, gold de voorbije dagen een alternatieve dienstregeling. Die leverde geen problemen op. “Er waren meer vragen om informatie, vooral van buitenlandse toeristen. Zij werden opgevangen met extra infostands in de grote Brusselse stations. Voor het overige is alles vlot verlopen”, aldus Bart Crols van de NMBS.

De spoorwegmaatschappij verspreidde ook zo’n 15.000 tickets voor het MIVB-netwerk, dat zo gratis ter beschikking stond van de reizigers. Globaal genomen was het erg druk, maar dat had volgens Crols ook te maken met het relatief zonnige weer. Tussen Brussel-Zuid en Oostende werden daarom extra treinen ingelegd. (ma)