Meer dan 200 mensen dag en nacht aan het werk op Noord-Zuidverbinding Brussel

Meer dan 200 mensen dag en nacht aan het werk op Noord-Zuidverbinding Brussel

Voor de werken aan de Brusselse Noord-Zuidverbinding worden tot en met maandag dag en nacht meer dan tweehonderd mensen ingezet. Zij moeten de elektromechanische seininrichting op die as vervangen door een volledig computergestuurde technologie, wat de veiligheid van die verbinding zal versterken. “Een volledige onderbreking van het verkeer op dit knooppunt heeft zich al meer dan dertig jaar niet meer voorgedaan. We hadden ook gefaseerd kunnen werken en het verkeer verschillende weken over vier in plaats van zes sporen laten verlopen. Dan zouden er wel nog treinen kunnen rijden hebben, maar het zou voor een langere tijd dagelijks vertragingen hebben opgeleverd voor honderden treinen”, verduidelijkt Infrabel vandaag tijdens een werfbezoek. “Door te kiezen voor een totale onderbreking van het spoorverkeer gedurende drie dagen kunnen onze teams de werken in een recordtijd uitvoeren en blijft de hinder voor de gebruikers beperkt.”

In totaal moeten er 37 signalisatielichten worden vervangen. Ook de mechanische besturing van de 87 wissels tussen de spoortunnel en het station Brussel-Zuid wordt vervangen. Twee locomotieven voeren daarna test uit op tachtig verschillende trajecten, om de veiligheid van het spoorverkeer tegen dinsdagmorgen weer te kunnen verzekeren.



Spoornetbeheerder Infrabel zegt dat de werken de veiligheid op het spoor zullen verhogen. Dat gebeurt onder meer door een ontdubbeling van de belangrijkste systemen. Zo zal in het geval van een panne het seinhuis kunnen overschakelen naar een noodsysteem, wat meteen ook de hinder voor de reizigers moet beperken.

Bovendien zijn de werken ook noodzakelijk in het vooruitzicht van de overschakeling naar het veiligheidssysteem ETCS (European Train Control System), dat tegen 2022 op het hele spoornet moet zijn uitgerold. Dat systeem, het resultaat van een Europees project, moet een permanente controle van de snelheid voorzien en de trein automatisch laten remmen indien die bijvoorbeeld een rood sein negeert.

bron: Belga