Brussel-Centraal is drie dagen buiten dienst

Station Brussel-Centraal
Belga / B. Doppagne

Vanaf morgen tot en met 1 mei zal het station Brussel-Centraal niet bediend worden. Spoorwegnetbeheerder Infrabel voert dan werken uit op de Brusselse Noord-Zuidas.

Het is een primeur voor ons land. De komende drie dagen zal er geen trein rijden tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid. De Brusselse Noord-Zuidas is nochtans de drukste verbinding van België. Op een normale weekenddag rijden er meer dan zevenhonderd treinen door, of gemiddeld een veertigtal per uur. Dat is ruim een derde van al het treinverkeer op het Belgische net. De NMBS heeft verschillende maatregelen genomen om de hinder te beperken.

Verbinding in twee delen



Allereerst zullen heel wat treinen gesplitst worden. Verbindingen zoals die tussen Antwerpen-Centraal en Charleroi worden opgedeeld in een traject tot Brussel-Noord en een tot Brussel-Zuid. Op vertoon van een geldig treinticket zullen reizigers bij een NMBS-stand een MIVB-biljet kunnen afhalen om de afstand tussen de twee stations te overbruggen. Elk uur zullen er tussen Brussel-Noord en -Zuid in beide richtingen ook drie pendeltreinen rijden.

Met de trein naar Oostende

Mensen die vanuit Brussel naar De Panne willen, kunnen vanuit Brussel-Noord of -Zuid een rechtstreekse trein naar hun bestemming nemen. Passagiers die in Knokke, Oostende of Blankenberge moeten zijn, zullen vanuit de hoofdstad naar Denderleeuw of Schaarbeek moeten reizen. Daar zullen ze kunnen overstappen op een IC-verbinding.

Voor sommige trajecten bestaat er geen andere mogelijkheid dan ze in te korten. De treinen die niet op de Brusselse as rijden, zullen geen problemen ondervinden.

Tijdens het verlengd weekend vervangt Infrabel de seininrichting door een volledig computergestuurd systeem. Dat moet tot een verdere verhoging van de veiligheid leiden. Gedurende de drie dagen worden ook veiligheidstesten uitgevoerd. Daarvoor moeten de sporen volledig vrijgemaakt worden van het dagelijkse verkeer.

Check onze Facebook-pagina Metro Mobility en de kanalen van de NMBS.