Schilders-decorateurs lijden onder te goedkope en oneerlijke concurrentie

De Vlaamse schilder- en decoratiebedrijven zeggen dat zware concurrentie, onder meer van goedkope werkkrachten uit het buitenland, prijzen onder druk zet en klanten afsnoept. Dat blijk uit een sectorenquête van Bouwunie. De meerderheid van de Vlaamse schilder- en decoratiebedrijven zegt momenteel voldoende werk te hebben, 22 procent klaagt over te weinig werk. De sector geeft de “kwaliteit van het werk” als sterkste punt op, op de tweede plaats komt het werken met kwaliteitsvolle producten. “Ook het geven van persoonlijk advies aan de klant en het voldoende flexibel en snel kunnen inspelen op diens vragen zijn belangrijke sleutels tot succes”, zegt Bart Verstraete (Bouwunie Schilders-Decorateurs). “Opvallend is voorts dat de schilder-decorateur meer evolueert naar een totaalinrichter. Klanten vragen steeds meer dat de ‘schilder’ niet allen de muren verfraait, maar meteen ook nieuwe vloerbedekking legt, zonnewerking installeert en een gyprocwand of -plafonds plaatst.”

De druk op de prijzen en de concurrentie worden door de meeste bedrijven als de grootste bedreigingen gezien. “Prijs haalt het van kwaliteit, omwille van de beperkte budgetten maar ook omwille van de grotere beschikbaarheid van goedkope uitvoerders. Met de prijs daalt ook het niveau. De technische kant van het werk en het vak wordt algemeen onderschat. De klant denkt zo wel op korte termijn. Want de kwaliteit van het uitgevoerde goedkope werk is vaak navenant. Maar ondertussen is de vakman zijn werk wel kwijt.”

Concurrentie komt niet alleen van (goedkopere) buitenlandse zelfstandigen en bedrijven, maar ook uit de doe-het-zelfsector en fabrikanten/leveranciers die zich steeds meer op hun terrein begeven. Tot slot zijn ook de administratieve lasten een doorn in het oog van de schilders en decorateurs.

bron: Belga