Failing Forward: Deze 3 briljante blunders werden een wereldwijd succes

“Geniaal! Waw! Hoe ben je daar op gekomen?”... Wel, sommige geniale producten zijn gewoon het resultaat van briljante blunders. Ken je deze 3 mooie verhalen?
door
marketing
Leestijd 2 min.

Blunder 1: “Geen apps op mijn iPhone”

Ook groten der aarden maken fouten. Zo geloofde Steve Jobs in een iPhone waarop enkel programma's zouden draaien door Apple ontwikkeld. “Mensen hebben geen nood aan andere apps! Alles kan best via Mobile Safari.”

Noem het gerust een kolossale vergissing. Want had de vroegere topman van Apple zijn visie niet bijgestuurd, dan had de iPhone nooit het succes van vandaag gehaald. Toen de App Store anderhalf jaar na de lancering van de iPhone toch opstartte, bevatte die al 500 apps.

Blunder 2: “Kan ik je helpen met een wafeltje?”

Het zal je maar overkomen. Je bent ijsverkoper op de wereldtentoonstelling in St. Louis en je bordjes zijn op. We schrijven 1904.

Maar geluk bij een ongeluk. IJsventer Arnold Fomachou - of Charles Menches of Albert en Nick Kabbaz al naargelang de bronnen - stond net naast Syrische wafelverkoper Ernest Hamwi op de beurs. Hamwi rolde zijn wafeltjes op… en het ijshoorntje was geboren. De ijs-wafel combinatie was zo'n succes dat al snel andere verkopers het begonnen te kopiëren.

Blunder 3: “Ik volg altijd mijn dromen”

Sommige fouten laten zulke sporen na dat een faillissement onafwendbaar wordt. Zo verging het Walt Disney een paar keer begin 20?ste eeuw. Hij botste met zijn dromen meermaals tegen de muur van de zakelijke realiteit. Dankzij de kracht die hij had om weer op te staan, kennen we vandaag Sneeuwwitje, Beauty and the Beast, Frozen en honderden andere sprookjes.

En dan vergeten we nog de blunder van zijn vrouw Lillian en broer Ryo. Deze raadden Disney af om extra geld en tijd te investeren in de productie van Sneeuwwitje. Hoe hadden ze ooit kunnen vermoeden wat voor een gigantisch succes deze langspeelfilm in 1938 zou zijn?