Hardhandig verwijderde passagier bereidt klacht voor tegen United Airlines

door
Belga
Leestijd 2 min.

De passagier die zondag hardhandig werd verwijderd van een overboekte vlucht van United Airlines, bereidt een rechtszaak voor tegen de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij. Hij heeft een advocaat in de arm genomen die bij de rechtbank in de staat Illinois al een verzoekschrift heeft ingediend om United Airlines en de stad Chicago onder meer te verplichten om alle beschikbaren beelden, opnames in de cockpit en andere verslagen over de vlucht bij te houden. Dat berichtten Amerikaanse media. Het incident deed zich zondag voor op O'Hare International Airport in Chicago. De vlucht was overboekt, waarna United passagiers zocht die vrijwillig wilden uitstappen. Omdat niemand zich aanbood, werd David Dao, een Amerikaan van Vietnamese afkomst, hardhandig van zijn stoel gehaald en het vliegtuig uitgedragen. Later bleek dat United de zitjes nodig had voor zijn eigen personeel. Op sociale media verschenen al snel beelden van het incident. Die lokten heel wat verontwaardigde reacties uit en er werd opgeroepen tot een boycot van de maatschappij. Aanvankelijk weigerde de CEO van United Airlines, Oscar Munoz, zijn verontschuldigingen aan te bieden. In een brief aan zijn personeel omschreef hij de passagier als "agressief" en een "ordeverstoorder", wat de verontwaardiging enkel maar deed toenemen.

Uiteindelijk moest Munoz bezwijken onder de druk van de publieke opinie en pas 48 uur later kwam hij met excuses op de proppen, nadat het aandeel van United dinsdag fors was gezakt. "Ik bied mijn oprechte excuses aan de klant die brutaal van het vliegtuig werd gezet en aan alle klanten aan boord. Niemand zou ooit zo behandeld mogen worden", luidde het. Het bedrijf heeft een intern onderzoek beloofd naar hoe zijn personeel omgaat met overboekte vliegtuigen. De resultaten van het onderzoek worden op 30 april gepubliceerd. Ondertussen heeft het Chicago Department of Aviation drie van zijn agenten geschorst.

Bron: Belga