Ombudsman MIVB ziet aantal klachten dalen in uitzonderlijk jaar 2016

door
Belga
Leestijd 1 min.

De ombudsman van de Brusselse openbare vervoersmaatschappij MIVB zag in 2016 het aantal klachten dalen met zo'n 17 procent. Een onverwacht cijfer na het uitzonderlijke jaar 2016 met de aanslagen in metrostation Maalbeek en de luchthaven van Zaventem. In 2015 kende het aantal klachten dat de ombudsman ontving nog een stijging van 25 procent naar 323 klachten, maar in 2016 daalde dat opnieuw naar 268 klachten. De verwachting dat er een stijging zou zijn van het aantal dossiers door de emotie onder de bevolking werd dus niet ingelost.

In het jaarverslag stelt de ombudsman dat de gebeurtenissen tussen maart en september een indirect gevolg hadden op het aantal klachten. Zo zijn er historische laagterecords in mei (16 klachten) en september (14 klachten). Dat kan dan weer verklaard worden door het verhoogde veiligheidsgevoel en een groter aantal reizigers die daardoor niet durfde te frauderen. In februari en december is er een piek van 30 klachten.

Het soort klachten dat de ombudsman binnen krijgt, blijft stabiel. Op het totaal waren er 148 klachten (55 procent) over problemen met de vervoersbewijzen. Daarna volgen de klachten die buiten de bevoegdheid van de ombudsman liggen, goed voor 73 klachten (27 procent).

De voldoening die de klager haalt uit het antwoord van de ombudsman steeg dit jaar naar 63 procent, maar ligt nog niet op het niveau van 2012 toen 73 procent van de klagers voldoening kreeg.

bron: Belga