Bellot laat NMBS pistes onderzoeken voor verbinding Waalse steden met Parijs

Bellot laat NMBS pistes onderzoeken voor verbinding Waalse steden met Parijs

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) heeft de NMBS gevraagd verschillende opties te onderzoeken voor treinverbindingen naar Parijs vanuit Waalse steden. Dat heeft de minister vandaag in de Kamer aangekondigd, nadat Laurent Devin (PS) hem aan de tand voelde over de toekomst van de Waalse Thalys. Bedoeling is de piste van een snelle en een klassieke lijn te onderzoeken, naar Nederlands model. De NMBS zal zich buigen over een piste Namen-Charleroi-Erquelinnes-Maubeuge-Parijs en een optie Namen-Charleroi-Bergen-Quévy-Aulnoye-Parijs. De ambitie is op minder dan drie uur tijd de Franse hoofdstad te bereiken. De federale regering besliste zowat twee jaar geleden de Thalys op de Waalse as te schrappen. Eerst was dat tijdelijk, nadien definitief. Enkel Luik heeft in het zuiden van het land nog een verbinding met Parijs via de Thalys. Wie vanuit een andere streek naar de Franse hoofdstad wil sporen, moet via Brussel passeren, wat de reistijd uiteraard verhoogt.

Kamerlid Devin vroeg zich af waarom de federale regering investeerde in Antwerpen en Nederland op het vlak van hogesnelheidstreinen, maar niet in Wallonië. “U zegt dat de Thalys een privébedrijf is. Thalys, dat is de SNCF (de Franse spoormaatschappij, nvdr) en de NMBS. En de NMBS, dat bent u”, aldus Devin. Hij betwistte ook de technische problemen die het herstel van de Waalse Thalys in de weg zouden staan. Zo merkte Devin op dat rond 1 mei een uitzonderlijke bocht rond Brussel zal worden gemaakt wegens infrastructuurwerken tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid.

Minister Bellot herinnerde eraan dat de TGV-lijn vanuit Charleroi sinds december 2016 technisch niet meer kan. Het materieel is immers niet uitgerust met het ETCS-veiligheidssysteem dat Infrabel op de lijn gebruikt. Op de Thalys is het ETCS-systeem wel aanwezig, maar de NMBS beschikt niet over treinstellen voor hoge snelheid. Dergelijke stellen huren, zou 7 miljoen euro kosten.

“Indien de Waalse regering in de toekomst van de Waalse Thalys haar prioriteit wil maken, zie ik geen probleem. Maar je moet keuzes maken en die keuze zal zeker een impact hebben op het binnenlands aanbod in Wallonië”, stelde de MR-minister, die herinnerde aan de 60-40 verdeelsleutel.

bron: Belga