ProRail gaat zelfrijdende treinen testen in Nederland

Zelfrijdende trein
AFP / R. De Waal

Dit jaar nog zal de eerste zelfrijdende trein op het Nederlandse spoor rijden. Als het van ProRail afhangt, dan toch. De spoorinfrastructuurbeheerder werkt volop aan een proefproject.

“In eerste instantie gaan we testen met de automatische piloot, waarbij de machinist nog wel een oogje in het zeil houdt. In Engeland hebben we daar op gesloten spoorcircuits vorig jaar ervaring mee opgedaan”, vertelt een woordvoerder van ProRain aan de Nederlandse krant De Telegraaf. Waar de testen zullen plaatsvinden, staat nog niet vast. “Maar de provincie Groningen heeft bijvoorbeeld expliciet aangegeven hier belangstelling voor te hebben.”

ProRail-topman Pier Eringa zegt dat spoorbedrijven “niet hun ogen moeten sluiten voor de toekomst en voor de mogelijkheden van de techniek”. Hij verwijst daarbij onder meer naar tests die al worden gedaan met zelfrijdende auto’s. “Wat je op de weg kunt, zou je minimaal ook moeten kunnen op het spoor.”



Met de proef wil ProRail samen met de vervoersmaatschappijen op het spoor in eerste instantie vooral kennis opdoen. “We willen kijken wat het oplevert, onder meer op het gebied van veiligheid en de frequentie waarmee de treinen kunnen rijden”, aldus de woordvoerder.

Geen reizigers aan boord

In een eerste fase zal het gaan om goederentreinen, maar later wil de infrastructuurbeheerder ook testen met passagiersvoertuigen uitvoeren. Daarbij zal ze rekening houden met “de hoogste veiligheidseisen”. Tijdens de proeven zullen daarom geen reguliere reizigers in de trein zitten, maar wel onderzoekers. Bestuurders moeten nog niet vrezen voor hun job. “Ook wij koesteren de vooruitgang, maar machinistloos rijden zal nog wel even duren”, sust Roger van Boxte, topman van de Nederlandse Spoorwegen.

Helemaal nieuw is de techniek niet. In diverse landen rijden bijvoorbeeld al geautomatiseerde metro’s.