Crash Germanwings – Herdenking van de crash twee jaar geleden

Crash Germanwings - Herdenking van de crash twee jaar geleden

Twee jaar na de crash van een toestel van de Duitse luchtvaarmaatschappij Germanwings in de Franse Alpen hebben leerlingen, leerkrachten en ouders in het Westfaalse Haltern de slachtoffers herdacht. Op het tijdstip van de crash om 10.41 uur kwamen 1.200 leerlingen, 100 leerkrachten en rond de 300 familieleden samen op de campus van de Joseph Königschool voor een minuut stilte. Witte rozen herinnerden aan de 16 leerlingen en twee leraressen, die onder de 150 doden waren. In de hele stad luidden de kerkklokken. In de Franse Alpen kwamen een 500-tal nabestaanden van de slachtoffers samen in de kathedraal van Digne-les-Bains voor een herdenkingsplechtigheid. De leerlingen en leraressen waren aan boord van de Airbus van de dochtermaatschappij van Lufthansa op de terugvlucht van een schooluitstap in Barcelona. Het vliegtuig was op 24 maart 2015 om 10.41 uur neergestort. Volgens de onderzoekers had de geestelijk verwarde co-piloot Andreas Lubitz het toestel opzettelijk tegen een berg van de Zuid-Franse Alpen laten crashen. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven: 72 van hen kwamen uit Duitsland en 51 uit Spanje. In de Franse Alpen kwamen vrijdag een 500-tal nabestaanden van de slachtoffers samen in de kathedraal van Digne-les-Bains voor een herdenkingsplechtigheid.

De vader van Andreas Lubitz verklaarde inmiddels op een persconferentie in Berlijn dat zijn zoon niet aan een depressie leed op het ogenblik van de ramp. Guenter Lubitz zei dat zijn zoon juist erg levenslustig was nadat hij zes jaar eerder in een depressie was gesukkeld.

Volgens de Duitse luchtvaartjournalist Tim van Beveren is nooit duidelijk bewezen wie op het ogenblik van de crash van vlucht 4U9525 in de cockpit zat. Volgens de onderzoekers had Andreas Lubitz de Airbus opzettelijk tegen een steile rotsachtige berg in Zuid-Frankrijk laten crashen. Eerder zou hij de boordcommandant hebben buitengesloten. Dat is nooit onbetwistbaar bewezen, zei van Beveren vrijdag in Berlijn. Hij hekelde bovendien het feit dat bij het onderzoek naar de oorzaak van het ongeval enkel ingenieurs werden ingezet, maar geen experten die gespecialiseerd zijn om de factor mens te analyseren. Die zouden bijvoorbeeld uit de flightdatarecorder (FDR) en de digitale spraakrecorder stresstoestanden kunnen uitsluiten.

De bondsregering twijfelt niet aan de officiële versie van de crash. “Er is geen enkele aanleiding voor waarom we zouden moeten twijfelen aan de bevindingen van de onderzoekscommissie”, zei de woordvoerder van het ministerie van Verkeer vrijdag.

bron: Belga