Start-up sleutelt aan elektrisch vliegtuig

De Amerikaanse start-up Wright Electric is van plan om tegen 2027 elektrische passagiersvluchten in te lassen. Dit zou vliegreizen flink goedkoper, milieuvriendelijker en sneller maken.

Dat blijkt uit de plannen die de Amerikaanse start-up heeft voorgesteld op de Y Combinator Demo Day, een event waar beginnende bedrijven op zoek gaan naar investeerders.

De grootste kost bij het vliegen is de brandstof kerosine. Wie erin slaagt om die kostenpost te drukken, kan dus ook vluchten aanbieden aan een lage prijs. En dat is exact wat de Wright Electric van plan is.

Volgens de start-up zullen tegen 2037 alle korteafstandsvluchten elektrisch zijn. Zelf plant het bedrijf het eerste elektrische passagiersvliegtuig over een kleine tien jaar kant en klaar te hebben. Daarvoor heeft Wright Electric de handen in elkaar geslagen met Easyjet, die in dit project optreedt als adviseur en op termijn de elektrische toestellen in zijn eigen vloot zal integreren.

Momenteel zijn de vliegtuigen nog in volle ontwikkeling. Bedoeling is dat één toestel zo’n 150 passagiers zou kunnen vervoeren tussen bestemmingen die maximaal 480 kilometer van elkaar verwijderd liggen. De vliegtuigen zullen aangedreven worden door herlaadbare batterijen, wat praktisch is omdat de doorlooptijd tussen twee vluchten versneld kan worden. Ook dat is een manier om de kosten te drukken.

Maar voor vliegtuigen effectief elektrisch kunnen worden aangedreven, is er wel nog wat werk aan de winkel. Zo rekent de start-up op een verdere verbetering van de batterijtechnologie. Als dat niet het geval is, kan het vliegtuig niet ver genoeg geraken. Wright Electric werkt samen met het Amerikaanse Chip Yates, dat al het wereldrecord van snelste elektrische vliegtuig op zijn naam heeft staan.

Wright Electric is niet de enige die de mogelijkheden van elektrische vliegtuigen onder de loep neemt. Ook de Europese vliegtuigbouwer Airbus sleutelt al sinds 2014 aan een korteafstandstoestel dat plaats biedt aan 70 tot 90 mensen.