Twee derde van de Belgen weet niets af van online veiligheid

Twee derde van de Belgen weet niets af van online veiligheid

Bijna negen op de tien internetgebruikers staat stil bij zijn online veiligheid, maar veel van hen hebben een gebrek aan kennis om hun online veiligheid ook effectief te verbeteren. Net geen twee derde (65 procent) geeft namelijk aan dat de materie te complex of moeilijk te begrijpen is. Om daar iets aan te doen, lanceren Google en Test-Aankoop vandaag de website cybersimpel.be. Internetgebruikers kunnen daarop terecht voor concrete tips om zich goed te beveiligen op het web. Voor 61 procent van de internetgebruikers in België is internet essentieel voor het werk en de helft vindt het ook essentieel in zijn privéleven, zo blijkt uit een onderzoek van GfK in opdracht van Google en Test-Aankoop. “Wie zijn internetgebruik toch beperkt, doet dat in de eerste plaats om sociale redenen, voornamelijk om niet té veel tijd online te spenderen. Pas in de tweede plaats wordt het internet vermeden omwille van veiligheidsissues”, luidt het.

En toch heeft 37 procent al eens een negatieve ervaring gehad op het internet, het gaat daarbij vooral om virussen. Internetgebruikers beseffen dan ook almaar meer de gevaren van het surfen en zien vooral virussen, hackers en identiteitsdiefstal als de grootste dreigingen. Het probleem is echter dat twee derde van de internetters online veiligheid te complex vinden of niet goed begrijpen.

Daarom lanceren Google en Test-Aankoop vandaag, op de Internationale Dag van Consumentenrechten, de campagne cybersimpel.be. “Op de website kunnen mensen hun kennis over online veiligheid testen en meteen nuttige tips krijgen die ze kunnen toepassen op hun computer, tablet of smartphone”, zegt Ivo Mechels, CEO van Test-Aankoop.

“We hopen iedereen die in België het internet gebruikt te bereiken”, zegt Google-CEO Thierry Geerts. “Meer dan 90 procent van de inwoners gebruikt het internet regelmatig en we willen dat iedereen dat ook op een veilige manier gaat doen.”

De campagne krijgt ook de steun van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld). “Om te kunnen groeien heeft de digitale economie vertrouwen en veiligheid nodig. Hiervoor volstaat het niet om enkel illegale praktijken aan te pakken. Ook online gebruikers moeten zelf goed de do’s en don’ts kennen zodat ze zichzelf kunnen beschermen.”

bron: Belga