Actrice Annick Segal steunt campagneweek van de Brailleliga

Actrice Annick Segal steunt campagneweek van de Brailleliga

De Week van de Brailleliga, die van 13 tot 26 maart in ons land georganiseerd wordt, staat dit jaar in het teken van de activiteiten die de organisatie ontplooit om blinden en slechtzienden te begeleiden naar meer zelfstandigheid. Actrice Annick Segal (Rosa uit ‘Thuis’) ondersteunt de campagne met videofragmenten die vanaf volgende week op de website van de organisatie te zien zullen zijn. Met haar campagne wil Brailleliga de diensten in de kijker plaatsen die ze levert om mensen met een visuele handicap te helpen zelfstandig te leven. In een tv-spot laat een jonge blinde vrouw zien hoe zij dankzij deze organisatie nog steeds zelfstandig haar boodschappen doet bij de kruidenier om de hoek. De organisatie wil met de campagne niet alleen slechtzienden en blinden bereiken, maar ook het brede publiek daar een aantal personen pas op latere leeftijd slechtziend of blind wordt. De Brailleliga hoopt dat meer bekendheid ook de sponsoring door het publiek ten goede komt. De organisatie is momenteel voor 75 procent van haar inkomsten afhankelijk van financiële steun vanuit het publiek.

Tijdens de vrijdagmarkt in Leuven konden voorbijgangers aan een stand van de Brailleliga deelnemen aan een test waarbij ze geblinddoekt specifieke groenten en fruit uit een gevulde mand moesten nemen en die vervolgens ook geblinddoekt moesten betalen. De organisatie trekt de komende weken met deze stand nog naar andere markten in het land. Ook Segal liet zich voor het oog van de camera onderwerpen aan de test. Ze kreeg daarbij nuttige tips door iemand van de Brailleliga.

De organisatie koos Segal voor deze rol omdat ze in ‘Thuis’ de rol van een sterke vrouw vertolkt, haar ‘Thuis’-dochter Peggy vorig jaar een tijdlang blind was en haar echtgenoot in het werkelijke leven ook een periode met slechtziendheid kampte.

bron: Belga