Rolex heeft wereldwijd beste reputatie

Rolex
AFP / A. Stawiarz

Het Zwitserse horlogemerk Rolex is meest gerenommeerde bedrijf ter wereld. Dat blijkt uit een onderzoek van het Reputation Institute (RI) bij 170.000 consumenten in vijftien landen.

Rolex mag zich niet alleen voor het tweede jaar op rij de nummer een van de wereld noemen, maar is ook het eerste bedrijf ooit dat een score haalt van meer dan 80%. De Zwitsers scoorden op verschillende domeinen goed, maar staken er met kop en schouders bovenuit op het vlak van de kwaliteit van hun producten en de diensten die ze verlenen.

De Deense speelgoedfabrikant Lego en het Amerikaanse entertainmentconcern Walt Disney vullen de top drie aan. Andere merken met een goede naam zijn Canon, Google, Bosch, Sony, Intel, Rolls-Royce en Adidas.

Stevige dalers

Opmerkelijk is dat er in de top tien slechts twee technologiebedrijven staan. Microsoft duikelde naar een elfde plaats en Apple zakte negen plaatsen, van de elfde naar de twintigste plaats. Toch was Samsung de grootste verliezer. Het bedrijf met de ontploffende Samsung Note 7 zakte naar de zeventigste plaats.

Ook de autosector kende wat verliezen. Zo verdwenen BMW en Daimler uit te top tien en moeten ze genoegen nemen met een twaalfde en zevenentwintigste plaats. Toyota, Honda, Ford en General Motors konden daarentegen een bescheiden winst boeken. Ook Volkswagen steeg en klom opnieuw de top honderd binnen en dat ondanks het emissieschandaal waarin de Duitse autobouwer verwikkeld is.