“Vraag om meer betrokken allochtone ouders is triest”

Belga / T. Roge

De vraag van minster van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) voor meer betrokkenheid van allochtone ouders in scholen heeft verdeelde reacties geoogst. Volgens onderwijsexpert Piet Van Avermaet zijn de uitspraken “op geen enkel onderzoek gebaseerd”.

De onderwijsminister vindt dat de tweede generatie allochtonen in ons land te traag vooruitgang boeken. Ze vraagt meer engagement en wil de Vlaamse identiteit weer wat forser benoemen. “Als de ouders zich niet kunnen uitdrukken in het Nederlands en er is geen bereidheid om het te leren, dan heeft dat ook slechte effecten op de kinderen”, aldus Crevits in de kranten van Mediahuis.

Hilde Crevits – Foto Belga / F. De Smet

De uitspraak lokt heel wat reacties uit. In het politieke halfrond laat Groen weten ontgoocheld te zijn, maar steunen N-VA en Vlaams Belang de demarche.

Professor Piet Van Avermaet is directeur van het steunpunt Diversiteit & Leren en in opdracht van Crevits bezig aan een onderzoek rond ouderbetrokkenheid. Hij zegt de uitspraken politiek te begrijpen, maar noemt ze “ronduit triest”. “Ze zijn op geen enkel empirisch onderzoek gebaseerd”, stelt de professor. “Vaak hebben allochtone ouders een laag zelfbeeld. Ze hebben schrik om zelf te moeten toegeven dat ze slecht gepresteerd hebben.”

Zowel het gemeenschapsonderwijs (GO!) als het katholiek onderwijs willen het belang van een sociale mix benadrukken. “Taal is belangrijk om te kunnen communiceren, maar het is breder dan dat”, zegt GO!-woordvoerster Sarina Simenon.