Snapchat beleeft droomstart op Wall Street

Snap, het moederbedrijf van de app Snapchat, heeft zijn intrede op de beurs niet gemist. De onderneming boekte nog nooit winst, maar investeerders lijken laaiend enthousiast. Het aandeel schoot meteen ruim 40% de hoogte in.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

Wat doet Snap juist?

Snapchat is zonder enige twijfel het bekendste product van het bedrijf. De app, waarmee fotootjes met allerlei grappige filters ‘vluchtig' gedeeld worden, heeft zo'n 158 miljoen gebruikers. Het gros daarvan is tussen 14 en 25 jaar oud. Toch staat CEO Evan Spiegel (foto midden) erop dat Snap een ‘camera company' is. Snap produceert immers ook ‘Spectacles', een zonnebril waarin een cameraatje verwerkt zit en die sinds vorige week online te koop is.

Waarom trekt het naar de beurs?

De beurzen vieren momenteel hoogtij. Zeker op Wall Street, waar records bij de vleet sneuvelen. Het moment is dus rijp voor Snap, dat hoopt om 3 à 4 miljard dollar op te halen. Dat geld moet dienen om meer gebruikers te lokken, maar ook om het concept van de camera nieuw leven in te blazen. Snapchat moet iets doen om de concurrentie aan te gaan met Facebook. Dat bedrijf bereikt via Instagram Stories, eigenlijk een kopie van de Snapchat, veel meer gebruikers. De groei van de app lijkt bovendien te stagneren, iets wat ze niet graag horen op Wall Street.

Hoeveel is Snap waard?

Bij de intrede op Wall Street stond het aandeel van Snap na amper twee uur al op 24 dollar, goed 40% meer dan de introductieprijs van 17 dollar. Dat betekent dat het bedrijf een marktwaarde heeft van 27,8 miljard dollar (26,4 miljard euro). Straffe cijfers, want de omzet ligt ettelijke malen lager. Bovendien leed Snap vorig jaar nog een half miljard dollar verlies. Maar het publiek van de app is een enorme troef: de jonge gebruikers lezen geen kranten en kijken geen tv. Snapchat is een manier om hen te bereiken.