Entertaint Netflix over vijftig jaar artificiële intelligentie?

Reed Hastings, de CEO van Netflix, heeft een opvallende uitspraak gedaan. Hij weet niet of zijn bedrijf over vijftig jaar mensen of artificiële intelligentie tot zijn klanten zal rekenen.
door
Kevin
Leestijd 1 min.

Op het Mobile World Congress in Barcelona kreeg Reed Hastings de vraag waar zijn bedrijf zal staan over twintig jaar. De toekomstvisie van de CEO van Netflix is niet onbelangrijk. Het was zijn inzicht dat het bedrijf omvormde tot een videostreamingdienst in plaats van een videoverhuurder.

"Over twintig à vijftig jaar zal er veel gediscussieerd worden over wat er gebeurt is met de menselijkheid. Artificiële intelligentie (AI) zal tegen dan een belangrijke rol spelen", grapte de CEO volgens Quartz. "Het is moeilijk om over entertainment te denken, als je niet weet of je mensen of AI's moet vermaken."

Het lijkt een vreemde stelling, maar veel entertainment is al afgesteld op algoritmes. Suggesties op YouTube en Netflix worden bijvoorbeeld samengesteld via een ingewikkeld systeem. Technologiesite Inverse interpreteert dat Hastings bedoelt dat die programma's na verloop van tijd zo belangrijk zijn, dat de rol van de consument gewoon verdwijnt. Of het zo ver komt, moet de toekomst natuurlijk uitwijzen...