Factuur niet betaald? Toch nog even beperkt mobiel internet

door
Belga
Leestijd 2 min.

Klanten die hun gsm-factuur niet betalen, zullen binnenkort toch nog minstens tien dagen beperkt mobiel kunnen internetten. Operatoren zullen ook niet langer zomaar alle diensten mogen afsluiten bij betwisting. Dat en meer staat in een nieuw wetsontwerp dat een eerste keer groen licht kreeg van de federale ministerraad. Bij de Ombudsdienst voor Telecom lopen steeds meer klachten binnen over foute bedragen die mensen aantreffen op hun telecomfactuur. Denk aan betaalsms'en of betalingen via apps die ze naar eigen zeggen nooit gevraagd hebben. "Soms misbruiken operatoren het onderbreken van de volledige dienstverlening om consumenten onder druk te zetten de betwiste bedragen toch te betalen", aldus minister van Telecom Alexander De Croo (Open Vld).

Zijn nieuwe wetsontwerp verbiedt dat nu. In de toekomst zullen operatoren enkel nog de toegang kunnen blokkeren tot apps of betaaldiensten waarover de betwisting loopt. De klant in kwestie volledig droogzetten, zal niet langer mogen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat hij of zij de niet-betwiste kosten wel betaalt.

Daarnaast breidt De Croo ook de minimumdienst uit voor klanten met onbetaalde facturen. Op dit moment kunnen zij nog minstens tien dagen oproepen ontvangen en noodnummers bellen. Daar komt nu ook een basistoegang tot internet bij.

Andere nieuwigheid in de bijgeschaafde telecomwetgeving is de invoering van koppelverkoop bij contracten van onbepaalde duur en voor bestaande klanten. Denk aan smartphones of tablets die goedkoop worden aangeboden, op voorwaarde dat er een fiks abonnement wordt bijgenomen.

Tot slot breidt de regering ook het gebruik van zogenaamde 'jammers' uit. Dat zijn toestellen die in een bepaalde zone tijdelijk het gsm- en radioverkeer onmogelijk maken. Voortaan zullen naast Defensie ook de overheidsdiensten Buitenlandse Zaken en Binnenlandse Zaken, ontmijningsdienst DOVO en de politiediensten met explosievenhonden jammers kunnen inzetten.

bron: Belga