“E-boek is marginale speler op de markt”

De komst van een “Spotify voor boeken” schrikt de Vlaamse boekhandelaars niet af. “We kijken met belangstelling naar de uitrol van dit nieuwe systeem en we staan er ook niet weigerachtig tegenover want de omzet van de e-boeken is heel miniem in Vlaanderen”, zegt Geert Heylen, algemeen bestuurder bij de Vereniging Vlaamse Boekverkopers (VVB), donderdag. Sinds woensdag hebben Bol.com en Kobo een onlineabonnement voor e-boeken waarbij gebruikers voor een vaste maandelijkse bijdrage van 9,99 euro toegang hebben tot in totaal 40.000 titels, waarvan 16.000 Nederlandstaligen.
Deze “Spotify of Netflix voor boeken” doet voorlopig de alarmbellen nog niet afgaan bij de Vlaamse boekhandelaars. Integendeel, er wordt met de nodige belangstelling naar uitgekeken, zegt Heylen. “Het is normaal dat de succesvolle initiatieven voor muziek, films en televisieseries ook zouden overwaaien naar de boekensector. Wij staan hier dan ook niet weigerachtig tegenover”, aldus de VVB-man.
Een en ander heeft te maken met de “marginale” positie die de e-boeken op de Vlaamse markt innemen. “Hun omzet is heel miniem, ongeveer 3 tot 4 procent van de totale markt”, zegt Heylen.
Daarnaast is ook de drager, e-reader, nog niet ingeburgerd, “in tegenstelling tot de draagbare spelers voor muziek, films en televisie”. Volgens Heylen blijft de Vlaamse consument nog altijd verknocht aan een papieren boek.
Bovendien ziet hij dat de tendensen in het buitenland aan het keren zijn. “In België moet de e-reader nog aan zijn opmars beginnen, terwijl we zien dat de opmars van e-boeken in de Verenigde Staten is afgetopt en opnieuw onder de 20 procent is gedaald”, besluit Heylen.

bron: Belga