Constante bijscholing nodig voor leraren die nieuwe technologieën gebruiken

De Université Libre de Bruxelles heeft donderdag in het Leon Lepage Atheneum in Brussel haar resultaten gepresenteerd van een wetenschappelijk onderzoek naar het pedagogisch gebruik van nieuwe technologieën. Het onderzoek werd aangevraagd door de stad Brussel en toont dat er meer bijscholing nodig is voor leerkrachten die digitale schoolborden of tablets gebruiken in hun lessen. Het onderzoek werd afgenomen bij 139 leerkrachten en 1.036 leerlingen uit het Brusselse lager, basis en secundair onderwijs.

De resultaten tonen dat 56,1 pct van de leerkrachten het digitale schoolbord niet gebruikt, terwijl 19,5 pct het dagelijks gebruikt en 24,4 pct het sporadisch gebruikt. Dat is het gevolg van te weinig opleiding en vorming bij de leerkrachten. Zo zegt slechts 9 pct zich efficiënt genoeg te voelen om de technologische middelen te integreren in hun lessen.

Daarom raden de onderzoekers van de ULB aan om voor een constante bijscholing te zorgen, maar bijvoorbeeld ook om een collaboratief platform te creëren.

Onder de leerlingen houdt 78 pct ervan dat de leerkracht het digitaal bord gebruikt en vindt 73 pct het leuk om er zelf mee te werken. Toch geeft een op de twee leerlingen aan dat de leerstrategieën niet beter zijn door het gebruik ervan.

In 2016 investeerde de stad Brussel nog 3,5 miljoen euro in de nieuwe technologieën in de klas. Er zijn in Brussel 315 digitale schoolborden en ongeveer 900 tablets verspreid over de verschillende instellingen.

bron: Belga