Truckers van morgen worden "administratief polyvalent medewerker"

door
Belga
Leestijd 2 min.

Chauffeurs in zelfrijdende of in konvooi rijdende vrachtwagens evolueren tot administratief polyvalent medewerker, bij voorkeur met kenmerken van een 'accountmanager'. Dat besluit het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) uit het onderzoek "Value Added Trucking". "De chauffeur niets om handen geven, staat voor onbenut potentieel en risico op verveling", zegt Peter Lagey (VIL). Verwacht wordt dat zelfrijdende of in konvooi rijdende vrachtwagens over vijf jaar hun intrede maken op Europese (en ook Vlaamse) wegen. "Het project toont aan dat er zinvolle activiteiten kunnen uitgeoefend worden vanuit de cabine van een vrachtwagen.

Naast ritgerelateerde taken, zoals de administratieve afhandeling van het transportorder, kan de chauffeur van een vrachtwagen in zelfrijdende modus ook perfect bepaalde niet-ritgerelateerde taken voor zijn rekening nemen, zoals de aanvaarding van nieuwe transportopdrachten of de registratie van praktische en commerciële informatie over laad- en losplaatsen."

Daarnaast kan een chauffeur in een zelfrijdende vrachtwagen ook een deel van zijn verplichte bijscholing elektronisch uitvoeren. Business cases tonen een besparing van 6.000 tot 10.000 euro per truck per jaar aan administratieve ontlasting voor het transportbedrijf.

Het onderzoek leert wel dat er nood is aan chauffeurs met een ander profiel. "De transporteur die een maximaal rendement wil halen uit de zelfrijdende technologie zal moeten nagaan in hoeverre zijn chauffeurs beschikken over de nodige vaardigheden op vlak van communicatie, talenkennis, computerkennis en multimedia."

VIL merkt wel op dat er een juiste balans gevonden moet worden tussen overbelasting en verveling. "De juiste balans tussen rijden, rusten en taken/opleidingen leidt tot een lager niveau van vermoeidheid en draagt bij tot een hogere veiligheid van de chauffeur en andere weggebruikers."

bron: Belga