Ruim 7.000 vluchten zouden boete kunnen krijgen

Ruim 7.000 vluchten zouden boete kunnen krijgen

De strengere geluidsnormen die Brussel vanaf middernacht wil hanteren, zouden 8 procent van de vluchten treffen die opstijgen vanop baan 25R, de belangrijkste startbaan van Brussels Airport. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts onlangs gezegd in het Vlaams parlement. Afgezet tegen de ruim 90.000 vluchten die vorig jaar vanop baan 25R opstegen, zou het gaan om ruim 7.200 cargo- en passagiersvluchten. De 8 procent waarvan Weyts sprak, is een gemiddelde voor de hele dag. Het meest problematische moment is tussen 6 en 7 uur ’s ochtends. Brussels Airport zit dan al in dagritme, terwijl het Brussels gewest tot 7 uur de – strengere – nachtelijke geluidsnormen hanteert. Volgens Weyts zou op dat moment 39 procent van de 25R-vertrekken de geluidsnormen overschrijden, “en zelfs 80 procent afhankelijk van de vliegroute voor het vertrek vanop 25R”.
Nog volgens Weyts zou ’s nachts (tussen 23 uur en 6 uur) 27 procent tot 60 procent van de vertrekken vanop 25R de geluidsnormen overtreden. Tussen 7 en 23 uur zou het gaan om bijna 5 procent van de vluchten die vertrekken vanop 25R.

Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport, benadrukte eerder al dat niet alleen 747-cargovliegtuigen door de strengere geluidsnormen zouden worden getroffen, maar ook vliegtuigen als de Airbus A320 en de Boeing 787 Dreamliner. Tussen 6 en 7 uur ’s ochtends vertrekken bijvoorbeeld veel vluchten van maatschappijen als Brussels Airlines, TUI fly en Thomas Cook Airlines. Ryanair besliste twee weken geleden al om zijn vluchten vanop Brussels Airport naar tijdstippen na 7 uur te verschuiven.

bron: Belga