Deze 9 haalbare acties maken je collega's gezonder

door
marketing
Leestijd 2 min.

Zet je bedrijf een grote sportactie op? Of houden steeds dezelfde mensen zich afzijdig van gezonde bedrijfsactiviteiten? Gooi het dan eens over een andere boeg.

Meer dan de helft van de Belgische bedienden en arbeiders heeft een te hoge body mass index. Slechts een kwart van de werknemers beweegt 150 minuten per week. Dat zijn alarmerende cijfers van IDEWE, de grootste externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

Maar verbetering kan… zolang we het maar niet te groots aanpakken.

“De grote, klassieke gezondheidsacties van bedrijven werken vaak niet”, weet Lode Godderis, directeur kennis en research bij IDEWE en professor arbeidsgeneeskunde aan de KULeuven.

“Een affiche met een joggende vrouw en de uitdaging een berg op te rijden, spreken enkel mensen aan die al gezonder denken. Maar de vele anderen, met vaak een te hoge BMI? Nee, die voelen niet dat de actie op hen is gericht.”

Volg de pijlen

Hoe de ongezonde doelgroep dan toch meer laten bewegen? “Door meer haalbare acties. Hoe lager de drempel, hoe meer kans op succes. Zo raad ik bijvoorbeeld elk bedrijf aan om de weg naar de trap aan te geven met pijlen. Mensen volgen van nature uit pijlen.”

 


Kleine tips voor meer beweging op het werk

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Wandel rond terwijl je telefoneert.
  • Stap naar je collega voor een persoonlijk gesprek, in plaats van te bellen of mailen.
  • Zet de printer en het kopieerapparaat op een afstand van je bureau.
  • Wandel of fiets tijdens de lunchpauzes.
  • Haal zelf je drankje of stap samen naar de koffiehoek.
  • Wandel, fiets of loop enkele keren per week naar het werk.
  • Maak een deel van je traject actief. Stap bijvoorbeeld een halte vroeger uit de bus.
  • Zet je wagen verder weg op de parking.
  • Als werkgever kan je deze tips ondersteunen door je infrastructuur aan te
  • passen. Zo doen douches en een goede fietsenparking al wonderen.