Tournée Minérale: “Als je niet drinkt, ben je net een alien”

Foto Pexels

Voor wie het nog niet doorhad: Tournée Minérale is al ruim twee weken bezig. Ook groentenkok Frank Fol en blogger Nick Vinckier zijn de uitdaging aangegaan om een maand lang geen alcohol te drinken.

Ruim 126.000 Belgen zeggen deze maand resoluut neen tegen een glaasje alcohol. Een gedeelde motivatie voor deze drooglegging is de positieve invloed op je gezondheid. Ook voor meesterkok Frank Fol (foto onder) is zijn welzijn de grootste drijfveer. “Het is belangrijk om af en toe je leven in balans te brengen en geheelonthouding kan daarbij een flink handje helpen”, vertelt hij aan Metro.

Frank Fol
Foto Frank Bellen

Een tweede bijzondere reden is dat de chef enkele jaren geleden geconfronteerd werd met kanker. “Destijds hebben de artsen me quasi verplicht om drie maanden lang geen druppel alcohol meer te drinken. Het resultaat was verbluffend. Vooral de weegschaal was me enorm dankbaar”, lacht Fol.

Geen sinecure

Toch is zijn voornemen om alle frisse pintjes, bubbels en glazen wijn aan de kant te schuiven geen makkie. “Als je vrienden samen het glas hijsen, kom je al snel in de verleiding”, geeft hij toe. “Toen ik twee jaar geleden geen alcohol meer dronk, reageerde iedereen verbaasd en moest ik steeds uitleggen waarom ik die keuze maakte. Stel dat ik op restaurant water bestelde, dan werd ik steevast scheef bekeken.”

Nick Vinckier
Foto R.V.

Daar is Nick Vinckier (foto rechts) het volmondig mee eens. De blogger is een expert wat betreft heuse uitdagingen. In het verleden ging hij al honderd dagen zonder alcohol door het leven, maar tijdens zijn solo-actie kon hij op weinig begrip van zijn omgeving rekenen. “Het was echt een vreemde ervaring. Tegelijkertijd was een vriend van mij gestopt met roken, en hij werd bewierookt als een held. Als ik met makkers op café ging, bekeken ze me als een alien. Ze begrepen me niet en schotelden me – tegen mijn wil in – toch een pint voor. Dat geeft je het gevoel dat je niet meer bij de groep hoort”, klaagt de 25-jarige kerel.

Tattoo

Om dat fenomeen onder aandacht te brengen, gaat Vinckier wel heel ver. Om geld in te zamelen voor de actie van De Druglijn en de Stichting tegen Kanker wil hij het logo van een bedrijf op zijn lichaam laten tatoeëren. Het bedrijf dat het meeste biedt, wordt dus vereeuwigd op zijn lichaam. Het geld dat Vinckier zo bijeenrijft, gaat naar kankeronderzoek. “Mijn stiefvader is enkele jaren geleden overleden, dus dat onderzoek ligt me nauw aan het hart”, verklaart hij zijn stunt.

Waar de tatoeage zal terechtkomen, is nog niet duidelijk. “Daar kan over gediscussieerd worden met de hoogste bieder. Ik denk op een zichtbare plaats, zoals mijn zij of mijn voet.” De teller staat momenteel op 3.000 euro, al hoopt Nick nog meer op te halen. “Oorspronkelijk had ik 15.000 euro in gedachten, maar langzaamaan begin ik te beseffen dat dat een onrealistisch streefdoel is”, zegt hij al lachend.

Water water water, we drinken liever…?

Als je gaat dineren in een chique zaak, word je niet alleen aangemoedigd door je tafelgenoten om samen een fles te kraken. Ook water bestellen is dan een domper op de feestvreugde, beseft Fol. “Pas op: ik heb niets tegen water, ik drink het de hele dag. Maar als je feestelijk uit de hoek wil komen, schiet dat alledaagse drankje tekort”, aldus de topkok. Daarom heeft hij een brief gestuurd naar collega’s, om ze aan te sporen om alcoholvrije alternatieven op de kaart te zetten. Hij heeft naar eigen zeggen weinig reactie gekregen, maar laat dat niet aan zijn hart komen. “Ach, dat is niet abnormaal. Het is nog maar de eerste Belgische editie van Tournée Minérale. Ondertussen is gebleken dat de campagne een succes is, dus hopelijk komt er volgend jaar spontaan meer reactie.”

(ldc)