VDAB leert je werken met digitale tools in retail

De digitalisering in de retail zet zich in een razend tempo door. Weet je hoe de digitale kassa te bedienen? Hoe je klanten helpt met een tablet? VDAB leert het je.

“Voor veel mensen is werken met de kassa een drempel die ze moeten nemen”, zegt Ann Van Nooten (38), Strategisch Accountmanager Business Support, Retail & ICT bij VDAB. “Ze hebben vooral schrik om fouten te maken.”

Als oplossing heeft VDAB een online module waarmee iedereen leert werken met de digitale kassa en nieuwe technologieën zoals touch­screen, barcodescanner… In de opleidingen komen nieuwe betalingsmogelijkheden aan bod. “Mensen betalen vandaag met smartphone, via QR-codes en hebben een digitale klantenkaart op zak.” Verder sluipt het digitale in heel diverse retail-opleidingen. Wat kan je leren bij VDAB?

Help klanten online kopen

“Nu komen veel klanten proeven en testen in de winkel en zoeken ze thuis online naar datzelfde product, maar goedkoper”, weet Ann. “In onze opleidingen geven we tips over hoe je klanten in de winkel wel overtuigt om tot aankoop over te gaan en leren we klanten begeleiden bij een online aankoop op de webshop van de winkel.”

Leer verkopen via tablet

De tablet is de nieuwe gebruikstool van de verkoper, stelt VDAB vast. “Verkopers gebruiken het om informatie en advies te geven aan klanten, bestellingen te plaatsen, de stock te checken, betalingen te doen, thuislevering te regelen, enzovoort. Het kan allemaal via één toestel.”

Vergroot je talent als verkoper

Om vertegenwoordigers, maar ook toonzaaladviseurs en showroomverkopers echt bij te staan in het voeren en voorbereiden van verkoopgesprekken bouwde VDAB samen met Cevora een handige tool: talentvoorsales.be. Check hoe die je helpt een betere verkoper te worden.


Dit artikel wordt u aangeboden door Metro-partner VDAB.