«Kruidvat voor tweede keer Top Employer»

Kruidvat stimuleert medewerkers opleidingen te volgen en hun competenties verder te ontwikkelen. Op de jaarlijkse meewerkdag gaat iedereen in een filiaal aan de slag, ook de directie.

Jason Van Roey, HR Adviseur bij A.S. Watson

De nieuwe erkenning als Top Employer stemt Kruidvat heel tevreden. “We hechten veel belang aan doorgroeikansen. Het is fijn als een externe audit dat waardeert”, zegt Jason Van Roey, HR Adviseur bij A.S. Watson, waar onder meer Kruidvat en ICI PARIS XL deel van uitmaken. Kruidvat groeit nog steeds. De afgelopen twee jaar werden er jaarlijks vijftien nieuwe winkels geopend in Vlaanderen en Wallonië. “Ook voor dit jaar staan een indrukwekkend aantal nieuwe filiaalopeningen gepland. Kruidvat zoekt dan ook geregeld nieuwe medewerkers. We zoeken mensen die plezier halen uit contact met de klant en de klant professioneel en hartelijk onthalen”, aldus Jason Van Roey.

Opleiding

“Eén van onze sterktes als werkgever is ons ruime aanbod opleidingen. Zo kan iedereen het traject van zijn loopbaan zelf in handen nemen.” Voor nieuwe medewerkers is er een online platform met introductiemodules. Ook daarna kunnen ze gebruik maken van innovatieve tools. De A.S. Watson Academy maakt verdere stappen in de loopbaan mogelijk. “Competenties zijn cruciaal bij de aanwerving en evaluaties, maar ook in het opleidingstraject. De retailmarkt is dynamisch, we volgen nieuwe uitdagingen en innovaties goed op.”

Op de werkvloer

Jobs bij Kruidvat zijn vaak heel verrassend. De filiaalmanager vervult een scharnierfunctie. Hij is een ondernemer die alle facetten van de winkel opvolgt. Het takenpakket is gevarieerd. Een filiaalmanager heeft een overzicht van de winkel en regelt bijvoorbeeld de dagelijkse planning. “Ondernemerschap betekent ook een grote betrokkenheid bij het team. Een filiaalmanager zorgt voor een aantrekkelijke winkel, heeft een luisterend oor voor zijn medewerkers en coacht hen verder in hun ontwikkeling. Ook overlegt hij met de districtsmanager die verantwoordelijk is voor vijftien tot twintig filialen. Voor filiaalmanagers is er een uitgebreid inwerk- en opleidingstraject van +/- acht weken in een opleidingsfiliaal ”, zegt Jason Van Roey.

Betrokkenheid

Jaarlijks is er een ‘meewerkdag’. Iedereen van het hoofdkantoor, ook de directie, gaat tijdens de drukke eindejaarsperiode een dag aan de slag in een winkel. “Het levert heel wat kennis op over de concrete werking in onze winkels. Het is vooral een leuke dag, hoewel er hard wordt gewerkt. We ervaren veel appreciatie en enthousiasme. Het past in onze bedrijfscultuur: Kruidvat hecht belang aan waarden zoals betrokkenheid en teamwork. We streven naar een no-nonsense aanpak en een open dialoog. Alle medewerkers kunnen meedenken over mogelijke verbeteringen. Dat kan bijvoorbeeld in de klankbordgroepen. Iedereen is bij ons welkom”, besluit Van Roey.


Kruidvat in België

  • Aantal winkels in België: 235
  • Aantal nieuwe winkels geopend in 2016 in België: 15
  • Aantal medewerkers dat doorgroeide in 2016: 115
  • Gemiddeld aantal vacatures per maand in 2016: 110
  • Gemiddeld stelt Kruidvat 2.300 medewerkers tewerk, onder wie 300 studenten

“Doorgroeien kan heel snel gaan”

Rachida El Khalfioui (29)

Opleidingsfiliaalmanager

“Ik startte elf jaar geleden bij Kruidvat als verkoopster. Toen verwachtte ik niet dat ik op vrij korte termijn een mooie loopbaan kon uitbouwen. Kruidvat bood me echter veel kansen. In het begin was er een opleidingspaspoort om kennis en competenties te ontwikkelen. Ik ontdekte ook een stukje van mezelf. Aanvankelijk was ik heel taakgericht, maar ik leerde hoe ik mensgericht leiding kan geven. Nu sta ik in voor de opleiding van medewerkers. Ik begon zelf onderaan de ladder en weet dus wat er speelt. Na elf jaar kom ik nog steeds met veel plezier werken en die spirit wil ik doorgeven. Fijn is ook dat ik heel veel steun krijg van bijvoorbeeld de districtsmanager en het bedrijf zelf. Nog steeds zijn er nieuwe mogelijkheden.”

“Sessie met paarden was een spiegel”

Ann Giraldo (39)

District manager

“Ik werd aangeworven als filiaalmanager en groeide stelselmatig door. Met mijn universitair diploma had ik aanvankelijk een andere loopbaan voor ogen. Toen ik de stap naar Kruidvat zette, was ik ambitieus en ik vond echt wel gehoor in het bedrijf. Ook merkte ik dat mijn functie heel afwisselend en boeiend was. Leidinggeven, klantgerichtheid, coachen, communicatie, competenties aanscherpen: het is een hele uitdaging waarin we goed begeleid worden. Een voorbeeld is de TIK-klas, dat staat voor “Talent In Kaart”. Negen maanden lang kregen we een intensieve training, we gingen verder dan onze comfortzone. Ik kon ook een boeiende sessie met paarden volgen. Dat zijn heel gevoelige dieren die reageren op hoe jij je gedraagt en je dus een spiegel voorhouden over hoe je overkomt bij anderen.”

“Neem zelf de regie over loopbaan ”

Nicky Mekes (34)

Inkoper Kruidvat België en Frankrijk

“Vier jaar geleden startte ik als junior inkoper. Het mooie is dat je veel vrijheid krijgt om jezelf te ontplooien. Het ondernemerschap wordt gestimuleerd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je creatief kunt zijn en er geluisterd wordt. Het geeft veel voldoening als je je ideeën ook mag uitvoeren. Elk jaar volg ik minstens één opleiding om me verder te bekwamen. In mijn functie is onderhandelen cruciaal. Ik had op dat vlak wel capaciteiten en ervaring, maar kon een intense driedaagse meemaken om die technieken nog verder uit te diepen. Kruidvat is heel dynamisch. Als een team gaan we er voor, de klant staat centraal. Het is de essentie van retail. We kunnen echt alles uit onze job halen.”


Dit artikel wordt u aangeboden door Metro-partner Kruidvat.