Vlaanderen investeert tot einde legislatuur 5,8 miljard euro in wegen én waterwegen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Tot het einde van de legislatuur maakt Vlaanderen 5,8 miljard euro vrij voor werken aan de weg (2,7 miljard), werken aan waterwegen (2,25 miljard), openbaar vervoer (816 miljoen euro) en fietsinfrastructuur (300 miljoen euro). "De investeringsbudgetten voor alle vormen van vervoer stijgen naar een historische hoogte", zei Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bij de voorstelling van een Werkplan. De filezwaarte verdubbelde sinds 2011 en vorig jaar steeg de autoverkoop met 7,7 procent. "Er zijn steeds meer wagens op steeds minder ruimte", legde Weyts de vinger op de wonde. De vooruitzichten van het Planbureau zijn ook niet rooskleurig: tegen 2030 wordt een toename van het vrachtverkeer (+44 procent) en het personenverkeer (+11 procent) verwacht, terwijl ook de snelheid in de spits met bijna een kwart zou dalen. "Een werkplan moet zorgen voor lichtpunten in de hele mobiliteitsdiscussie. Ook al leven we in tijden van besparingen, toch investeren we meer dan ooit in mobiliteit", aldus minister Weyts over de budgetstijging met 30 procent ten opzichte van het Werkplan 2015-2017. "We werken aan de weg, maar ook aan de alternatieven voor de (vracht)wagen, de waterweg, De Lijn en de fiets. We investeren zelfs meer in de alternatieven dan in de weginfrastructuur."

Dit jaar zijn er 34 grote werven langs de autosnelwegen. Voorts is een honderdtal werven gepland langs 445 kilometer gewestweg.

Op waterwegen zal vooral gewerkt worden aan de Seine-Scheldeverbinding, met een verdieping en verbreding van de Leie. Door bruggen over het Abertkanaal te verhogen - momenteel is de helft van de ruim bruggen verhoogd - stijgt ook het rendement van dat kanaal.

Weyts plant een grote communicatiecampagne.

bron: Belga