Pendelaar Sil De Boeck: "Ik ben een advocaat van de objectiviteit"

Elke week grijpt Metro een pendelaar bij de kraag voor een kort gesprek. Achter elke anonieme reiziger schuilt immers een verrassende persoonlijkheid. Deze week is het de beurt aan Sil De Boeck, een grafisch ontwerper.
door
Mare
Leestijd 2 min.

ZICHT

Mijn zicht is het zintuig waar ik het meest op vertrouw. Als grafisch ontwerper zijn mijn ogen mijn belangrijkste werkinstrument. Al van kinds af aan zie ik details die mijn vrienden vaak niet opmerken. Wanneer ik een boek lees kan ik zo gefascineerd zijn door de vorm van een bepaalde letter dat ik mijn aandacht verlies voor de inhoud.

GEHOOR

In mijn iPhone heb ik een soort geluidsbibliotheek aangelegd met eigen opnames die ik in bed beluister om tot rust te komen. Dat zijn vaak geluiden die een patroon vormen dat oneindig kan blijven doorgaan, zoals een steen die op asfalt kaatst. Zo heb ik in de Provence eens het nachtelijk tjirpgeluid van krekels geregistreerd. Afgelopen zomer heb ik dan weer een applaus opgenomen tijdens het muziekfestival Brossella omdat het de perfecte densiteit had.

SMAAK

Ik hou van taalhumor, zowel mondeling als schriftelijk. Wanneer ik een foto neem, heb ik vaak meteen een ingeving voor een geestig onderschrift op Instagram. Onlangs heb ik bijvoorbeeld een foto gepost van een melkplas op straat met daaronder: ‘een beetje witruimte in Brussel'. Hoewel ik een zeer visueel ingesteld persoon ben, houd ik mij als grafisch ontwerper ook graag bezig met copywriting.

REUK

Ik ruik het verschil tussen allerlei soorten tijdschriften en boeken door de specifieke geuren van de gebruikte papiersoort, inkt en lijm. Zo hebben Nederlandstalige boeken van Harry Potter een heel herkenbare geur. Dat is voor mij de helft van de beleving, want als ik eraan ruik, word ik meteen terug gekatapulteerd in de tijd.

TAST

Wanneer ik een speciaal papier zie, dan moet ik aan de textuur voelen. Alles wordt steeds meer digitaal, maar volgens mij gaat drukwerk nooit uitsterven. Print isn't dead! In papier kun je zo veel exclusiviteit stoppen met textuur, reliëf, kleur, inkt – en noem maar op. In modebladen schenkt men bijvoorbeeld evenveel belang aan het uitzicht als aan de voelervaring. Het geeft niet alleen vorm aan het imago van het modehuis, het verhoogt ook de kans dat de lezer het zal onthouden.

ZESDE ZINTUIG

Ik ben een soort advocaat van de objectiviteit. Een verhaal heeft altijd twee kanten. Wanneer iemand mij over een conflict vertelt, dan ga ik ook de positie van de tegenpartij innemen om te kijken wat diens perspectief was op de situatie. Ik zal zonder twijfel de kant kiezen van mijn vriend of vriendin, maar ik wil zijn of haar blik opentrekken zodat die de ander beter begrijpt.

Tekst en foto Charlotte De Cort