Telefoons blijven uit protest onbeantwoord bij DG voor personen met handicap

Telefoons blijven uit protest onbeantwoord bij DG voor personen met handicap

Medewerkers van het directoraat-generaal (DG) voor personen met een handicap nemen niet langer de telefoon op, uit protest tegen de invoering van een nieuwe informaticasysteem. Ze klagen daarmee aan dat de nieuwe technologie, die sinds 20 januari gebruikt wordt, hen niet in staat stelt om hun taak uit te voeren. “Ze antwoorden niet, omdat het systeem hen nagenoeg niet de mogelijkheid geeft om te antwoorden op vragen van burgers, om gegevens te registreren of om beslissingen te nemen”, zo blijkt uit een mededeling van de socialistische overheidsbond ACOD.

De Nederlandse medewerkers van het directoraat-generaal, dat een onderdeel is van de de FOD Sociale Zekerheid, hadden op 21 januari al de hoorn van de haak gelegd. Op woensdag 8 februari zijn ook hun Franstalige collega’s gevolgd.

De vakbond benadrukt dat de problemen met de informatica al langer worden aangeklaagd. “Er is een beroep gedaan op een privéfirma om die toepassing te ontwikkelen. Maar de informatica is niet aangepast aan de taken die het personeel moet uitvoeren. De medewerkers moeten daardoor meer dan 2 miljoen rekeningnummers opnieuw coderen en de gegevens transfereren uit het oude systeem”, zegt Pascal Jacob.

De vakbondsman waarschuwt dat de situatie snel kan verslechteren als de betalingen daardoor niet of foutief worden uitgevoerd.

bron: Belga