Peeters wil blijven optreden tegen overtredingen wetgeving consumentenkrediet

door
Belga
Leestijd 1 min.

"De Economische Inspectie zal actie blijven ondernemen tegen die spelers die de regels met de voeten treden en zo onterecht een schaduw werpen over een hele sector." Dat stelt minister van Consumentenzaken Kris Peeters nadat een grootschalig onderzoek van de FOD Economie aan het licht bracht dat zes op de tien winkels in de fout gaan bij kredietreclame. "Het mag duidelijk zijn dat we het terugdringen van de overmatige schuldenlast bijzonder serieus nemen. Die schuldenlast is een zwaard van Damocles boven onze economie, onze maatschappij én de financiële sector", aldus nog de minister. Uit een grootschalig onderzoek van de FOD Economie, waarover ook De Standaard bericht, blijken 6 op de 10 reclames voor consumentenkredieten bij winkels of winkelketens niet in orde. Vooral het wettelijk verplichte representatieve voorbeeld laat vaak te wensen over. Sinds 2010 moet op elke kredietreclame expliciet de waarschuwing 'Let op, geld lenen kost ook geld' prijken. Een op de zes winkels (16.5%) houdt zich niet aan die verplichting. Dat is iets meer dan in 2015, toen 13,2% van de winkels in de fout ging. Minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters kondigt daarom maatregelen aan om het probleem structureel aan te pakken. Die maatregelen spitsen zich enerzijds toe op een betere screening van de solvabiliteit van consumenten en anderzijds op een efficiëntere opsporing van kredietverleners wiens kredieten opvallend vaak tot wanbetalingen leiden.

bron: Belga