Strengere crashtests vanaf 2018

Strengere crashtests vanaf 2018

De crashtests voor auto’s van Euro NCAP worden vanaf volgend jaar strenger. Dat is donderdag vernomen bij de organisatie, die twintig jaar bestaat. Voor dit jaar heeft Euro NCAP een groot aantal van 45 crashtests gepland, omdat een aantal autobouwers die nog wilden laten uitvoeren voor de strengere normen van kracht worden. “We testen vandaag reeds meer veiligheidsaspecten van een auto dan toen we in 1997 van start gingen, en dat zal blijven toenemen. Volgend jaar zullen we systemen testen die aanrijdingen met fietsers vermijden. We hebben ook erg ambitieuze plannen voor de periode van 2020 tot 2025”, aldus secretaris-generaal Michiel van Ratingen.

Er wordt vandaag door Euro NCAP niet enkel onderzocht hoe een auto inzittenden en voetgangers beschermt bij een aanrijding, maar ook hoe technologie in een auto in de eerste plaats een aanrijding weet te vermijden.

Euro NCAP is een onafhankelijk consortium van organisaties en overheden. In België zijn Touring en Test-Aankoop betrokken. Touring maakt deel uit van Euro NCAP-lid FIA en Test-Aankoop van Euro NCAP-lid ICRT, dat consumentenorganisaties groepeert.

Euro NCAP publiceerde ondertussen meer dan 630 veiligheidsratings. Twintig jaar na de oprichting hebben negen van de tien in Europa verkochte wagens een rating van Euro NCAP. De leden van Euro NCAP zelf financieren jaarlijks 12 à 15 crashtests (de consumentenorganisaties van ICRT moeten er jaarlijks minstens 1 financieren), de rest wordt gefinancierd door de sector.

Euro NCAP werkt met een systeem van sterren, waarbij een rating van 1 ster duidt op een zwak resultaat en een rating van 5 sterren op het best mogelijke.

bron: Belga