Opnieuw minder koperdiefstallen bij spoor, maar met meer impact op treinverkeer

Opnieuw minder koperdiefstallen bij spoor

Het aantal koperdiefstallen bij het spoor is in 2016 voor het vierde jaar op rij gedaald. Het aantal feiten daalde tot 126, tegen 182 in 2015. De diefstallen wogen vorig jaar wel zwaarder door op het treinverkeer, zo blijkt uit cijfers van spoornetbeheerder Infrabel. Sinds het piekjaar 2012, met 1.362 koperdiefstallen, is het aantal feiten stelselmatig gedaald. Dat is onder meer te danken aan het “nationale actieplan kabeldiefstallen” dat toen werd gelanceerd. Dat omvat maatregelen als het vervangen van koper door aluminium, het ingraven van kabels en regelmatige acties tegen metaaldieven. Vorig jaar werden dus nog 126 koperdiefstallen vastgesteld. Die leidden wel tot 7.594 minuten (of 127 uur) vertraging, terwijl het in 2015 slechts om 3.252 minuten ging.

Het fenomeen bleek vorig jaar vooral de regio Aat, in de provincie Henegouwen, te treffen. Langs de spoorlijn 78 werden in drie maanden tijd 24 koperdiefstallen (of pogingen tot) geregistreerd. Die feiten, het werk van een georganiseerde bende die naderhand werd opgerold, hadden impact op 262 treinen en leidden tot 3.945 minuten vertraging, of de helft van alle vertraging vorig jaar door koperdieven.



In Oost- en West-Vlaanderen daalde het aantal feiten van 36 naar 13 en ook in Brussel was er een forse daling. In de regio’s Antwerpen-Mechelen-Leuven-Hasselt was er dan weer stijging, van 17 in 2015 naar 27 vorig jaar.

bron: Belga