NMBS schrapt klantonvriendelijke regels

NMBS schrapt klantonvriendelijke regels
Belga / E. Lalmand

NMBS gaat met de borstel door haar vervoersvoorwaarden. Enkele “klantonvriendelijke regels” zullen verdwijnen en de vervoersmaatschappij wil dat de resterende voorwaarden overzichtelijker worden.

Wil je een ticket voor de trein kopen, dan zijn je opties talrijk. Een abonnement, Key Card, Go Pass, reductiekaart, enzovoort. Het ruime aanbod speelt in op zo goed als elke nood, maar brengt ook heel wat vervoersvoorwaarden met zich mee, 250 pagina’s om precies te zijn. Daar heeft NMBS in gesnoeid.



Abonnement vergeten?

De vervoersmaatschappij zal de “grondige hervorming” van de bepalingen morgen invoeren. Daarbij zullen enkele “klantonvriendelijke regels” sneuvelen. Reizigers die hun abonnement vergeten zijn, moeten voortaan niet langer 8 euro administratiekosten betalen als ze zich binnen de 14 dagen met hun abonnement aandienen bij het loket.

Daarnaast moeten reizigers die hun net aangeschafte ticket toch niet willen gebruiken ook niet langer 5 euro betalen als ze om een terugbetaling vragen, of kunnen ze zonder extra kosten hun reis onderbreken. Reizigers die vanuit Brussel naar Brugge willen reizen, met een reisonderbreking in Gent-Sint-Pieters, betaalden eerder 15,60 euro. Vanaf morgen kost het hen gewoon de prijs van een rechtstreeks traject naar Brugge: 14,30 euro.

 

Samenvatting op vijftien pagina’s

De overgebleven bepalingen moeten eenvoudiger te begrijpen worden en transparant zijn voor de reiziger, aldus de vervoersmaatschappij. “De algemene – juridische – voorwaarden worden samengebald in een vijftiental pagina’s zonder aan volledigheid in te boeten”, meldt de NMBS. “De bijzondere voorwaarden voor de verschillende producten worden per product samengebracht. De verkoopsvoorwaarden voor elk verkoopskanaal krijgen eveneens een aparte plaats.”

Met de vereenvoudiging wil het bedrijf streven “om meer klantgericht en gebruiksvriendelijk te worden”. Het hoopt zo ook de drempel voor vrijetijdsreizigers te verlagen.

Mobiliteitsorganisatie TreinTramBus is alvast tevreden dat de treintarieven een stuk klantvriendelijker worden. “Het is toch logisch dat wie onderweg uitstapt, niet meer benadeeld wordt”, zegt TTB-woordvoerder Jan Vanseveren. Hij merkt wel op dat dit enkel met gewone tickets kan, en niet met Go Pass of Rail Pass.