Nederlandse Spoorwegen voor rechter om overvolle treinen

Nederlandse Spoorwegen voor rechter om overvolle treinen

De Nederlandse Spoorwegen (NS) moeten voor de rechter verschijnen. Het bedrijf ConsumentenClaim, dat gespecialiseerd is in massaclaims, wil via de rechtbank compensatie afdwingen voor treinreizigers die last hebben gehad van overvolle treinen. ConsumentenClaim zegt namens meer dan 10.000 treinreizigers op te treden. Omdat gesprekken met de NS niets hebben opgeleverd, wordt naar de rechter gestapt, aldus directeur Stef Smit. Volgens hem hebben treinreizigers niet de service en het comfort gekregen waarvoor zij betalen. Hij wil dat de gedupeerde reizigers een deel van hun reiskosten terugkrijgen.

Bij de NS wordt verbaasd gereageerd. “Dit soort Amerikaanse toestanden helpt de reiziger niet”, zegt het bedrijf op de ontvangen dagvaarding. ConsumentenClaim inventariseerde in november vorig jaar op het intercity-traject van Utrecht naar Amsterdam-Zuid hoe vol de treinen zaten. Veel mensen (45 procent) bleken langer dan een kwartier te moeten rechtstaan en soms konden reizigers niet instappen omdat de trein al vol was. Omdat er in de intercity’s geen handgrepen zijn waaraan mensen zich kunnen vasthouden, kwamen er volgens ConsumentenClaim ook onveilige situaties voor.



“NS vindt het maken van winst kennelijk belangrijker dan het behoorlijk vervoeren van haar reizigers. Een andere conclusie kan ik niet trekken”, zegt Smit. Volgens hem wist de NS al in 2014 dat er in de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn, maar is er onvoldoende gedaan om het materieeltekort op te vangen.

“Rechtstaan in de spits is vervelend, maar we werken er keihard aan”, reageert een NS-zegsman. Zo zijn oude dubbeldekstreinen opnieuw ingezet en werden in 2014 met spoed 58 nieuwe sprinters besteld. Daarvan rijden er inmiddels 26. Later dit jaar moeten ze alle 58 inzetbaar zijn.

Door de aantrekkende economie wordt het steeds drukker op de weg, maar ook in de trein, is de boodschap van de NS. “Een vervoersbewijs biedt dan ook geen garantie op een zitplaats. Staan in de spits hoort er in het drukke Nederland helaas bij. We zijn daar heel eerlijk in: Dat zal ook altijd zo blijven.”

bron: Belga